höst · resor

Lista – alla våra höstlovsresor

110c16c8-7916-49c8-8ba0-391d23547e1c2020 är ett speciellt år. Visst går det att resa även i år. Men ingenting är ändå alls som det brukar vara. Efter en kortkort inrikes höstlovsresa är vi nu hemma igen för ytterligare ett par höstlovslediga dagar i hemmet innan det är dags att återgå till jobb och – några dagar senare – skola. Kanske ett bra tillfälle att titta tillbaka på alla de höstlovsresor vi gjort tidigare år och glädjas åt det som varit.

Så här kommer vår lista:

2010 – Två veckor i Egypten

Egentligen – om vi ska vara petiga – så reste vi inte på höstlovet när vi gjorde vår första höstlovsresa. Jag hade bokat sent och blivit både lycklig och förvånad att jag hittat en två veckor lång charterresa till ett riktigt bra pris under höstlovet och veckan innan. Men. Jag hade fattat fel vilken vecka som var höstlovsveckan. Jag trodde ”sista veckan i oktober” men det är ju alltid vecka 44. Och det här året inföll denna ovanligt sent. Så jag hade bokat in två veckor före höstlovet! Men vår äldste som då gick i ettan fick ändå ledigt från skolan och vi kom iväg på våra två veckor.

Vi snorklade i Röda Havet och gjorde utflykter både till Luxors spännande tempel och gravar (med buss) och till Kairos pyramider, museum och basarer (med flyg). En riktigt spännande resa, även om vi bodde All Inclusive på en ganska tråkig charterort (Hurghada).

80508d45-1fb9-4e66-95fd-eea0e660862c

2011 – En långweekend i Madrid

Igen var jag så där sent ute. Jag hade precis börjat på ett nytt jobb och hade inte så många semesterdagar som genererades det året, på det nya jobbet, att det räckte till en hel vecka. Dessutom hade jag något ”viktigt” möte på jobbet i början av höstlovsveckan som inte gick att flytta på. Det fick bli en förlängd weekend i slutet av höstlovsveckan.

Jag hade tittat på resmål som till exempel Rom och andra populära storstäder i södra Europa. Men det fanns inga avgångar kvar som fungerade för oss. Då kom jag att tänka på Madrid. Och till Madrid fanns det flyg. Så det fick det bli.

Det visade sig vara ett utmärkt val för en höstlovsresa. Vädret var behagligt för utomhusaktiviteter och den spanska huvudstaden hade mycket spännande att visa upp. Då var våra barn fortfarande så små att de också uppskattade att leka en stund på varje lekplats vi passerade och då kunde vi föräldrar sitta på en bänk i solen och småprata medan barnen lekte av sig. Redan då älskade de oliver och jag minns ett tillfälle då de satte sig på marken, sedan de ätit lunch, och åt inköpta oliver direkt ur burken som om det vore godis. Detta medan vi vuxna satt kvar vid bordet och drack te och kaffe. Restaurangen i fråga låg alldeles intill det kungliga slottet.

Andra minnen är att vi åkte dubbldäckare och då bland annat såg Real Madrids hemmaarena, båtrodd i en park och att vi åt tapas på en restaurang där övriga gäster var ur lokalbefolkningen och inga andra turister hittat de kvällar vi var där. Och så minns jag Halloween den 31 oktober och alla utklädda barn som var ute på stan den kvällen.

2012 – ingen höstlovsresa

Det här året hade vi bokat in en Australien-resa över jul och nyår och behövde spara både pengar och semesterdagar till den. Så det blev ingen höstlovsresa alls det året.

2013 – långweekend i Venedig

Vi var tre dagar i Venedig på höstlovet 2013. Att Venedig är en annorlunda stad med sina kanaler istället för gator är uppenbart och fascinerande även för barn. Att åka gondol eller Vaporetto genom staden är ett roligt äventyr för både stora och små. I alla fall när inte trängseln på vaporetton blir för häftig. En dag gjorde vi en utflykt till ön Burano där vi hittade en liten lekplats på i en park på grannön Mazzorbo som det gick bra att promenera till via en bro.

Våra barn hade sett den tecknade filmen ”Scoobydoo och gondoljärspöket” innan resan och det gjorde att vi kunde spana efter och skoja om gondoljärspöket under vår vistelse. Vilket nog gav barnen lite extra krydda.

När jag frågar barnen vad de gillade bäst i Venedig svarar båda: ”åka gondol.” Resan var bra, sa han som då var nioåringen. Att gå runt var trevligt. Och den stora träbron var fin.

Godaste maten var pasta med fyra ostar, tyckte han som då var sjuåringen. Båda uppskattade annars både pizza och pasta i olika varianter.

2014 – En vecka i Rom

Tänk att gå en höstlovsdag längs Tibern, titta på roligt parkerade bilar och se platanerna skifta i höstfärger. Titta på duvorna och promenera via broarna vid Tiberön och förbi Cloaca Maxima. Tänk dig en underjordisk avloppskanal från 600-talet före Kristus som fortfarande är i bruk. Snacka om hållbart samhällsbyggande!

Vi bodde i en lägenhet på bottenvåningen i ett vackert gammalt flerfamiljshus inne i centrala Rom. Lägenheten låg alldeles intill Tibern där det var fint att promenera bort mot Petersskyrkan vars kupol syntes i bakgrunden. Inte långt från Piazza Navona. Där åt vi middag på kvällen eller tog en gelato efter maten – en italiensk glass. Oftast med smaka av pistage.
Vi såg Colloseum. Och Vatikanen när påven talade till folket. Vi gjorde en utflykt till Roms akvedukter och vi besökte också den fina badorten Sperlonga och fick oss där till och med ett dopp i havet.

2015 – Cypern och Aten

Det här året använde vi i stort sett hela höstlovsveckan och valde att fördela dagarna mellan Cypern och Aten. Första dagen på Cypern – söndagen – var det mulet och vi passade på att göra den utflykt till huvudstaden som vi tänkt göra någon dag senare. Nicosia heter den cypriotiska huvudstaden på svenska och engelska. Lefkosia heter den på grekiska. Möjligen också på turkiska. Jag vet inte. Rakt igenom gamla stan skär linjen som delar den norra, turkiska, delen av ön från den södra. Bakom ett kafé på den grekiskcypriotiska sidan ligger sandsäckar med taggtråd på toppen. Vid gränsen råder på flera platser fotoförbud. För att komma över måste du via passet två gånger och däremellan passera en kort sträcka ingenmansland som varken tillhör den ena eller andra sidan och där husen står tomma. Märkligt.

Sen hade vi tur med vädret två dagar i rad. Soliga förmiddagar då vi kunde gå ner för de många trappstegen till Konnos Beach. Lapa lite sol och snorkla i det turkosa vattnet. Läsa lite i en bok. Vandra i en nationalpark. Doft av timjan och eukalyptus. Macchia och vackra vyer över Medelhavet.

Och så ett par dagar i Aten. Templet Parthenon högst upp på ett berg. På samma berg som det medeltida Plaka-området, där vi åt gott och också bodde. Med fin frukostutsikt mot templet. Och en dagsutflykt till en grekisk ö. En av de närmaste. Egina.

2016 – En långweekend i New York

Ännu ett sådant där år med få semesterdagar kvar till höstlovet. Ändå valde vi att åka hela vägen till New York.

Där såg vi frihetsgudinnan och Manhattans skyline gratis från Staten Island Ferry. Vi såg minnesmärket över 11 september. Vi gick över Brooklynbron och åt hummer ur korvbröd under den. Vi gick genom China Town och på High Line. Såg Times Square och Central Park. Var uppe i Empire State Building. Bland annat.

Bodde gjorde vi på ett gulligt litet hotell på södra Manhattan. Bland finanskvarter och irländska pubar.

2017 – Cinque Terre och Milano

Det året hade vi utrymme för en hel veckas resa igen. Och jag hittade en resa så att vi kom riktigt billigt undan. Totalt: 14 600 kr för två vuxna och två barn, 13 och 11 år gamla. Det vill säga 3 650 kr per person.

Det är helt olika klimat i Milano och Ligurien på höstlovet. Höst i Milano. Sensommar i Ligurien. Det är möjligt att ta ett svalt dopp i havet för den som vill. Solen värmer mitt på dagen. T-shirt och shorts funkade bra att vandra i. Vi gjorde två av de berömda vandringarna i Cinque Terre och bodde två nätter i Vernazza och två nätter i Manarola.

Även i Milano gick vi mycket. Bland höstfärger och gula spårvagnar. Och kanaler! Något som vi inte hade en aning om att det fanns i den norditalienska modemetropolen.

2018 – Valencia, Torrevieja och Madrid

Ännu en veckoresa. Den här gången till Spanien. Vi började med ett par nätter i Valencia. Det var en spännande ny bekantskap med både gammal och ny, men i båda fallen vacker, arkitektur. Sedan besökte vi goda vänner i Torrevieja några dagar innan vi avslutade med en natt i Madrid.

Bland annat besökte vi den spännande ön Tabarca utanför Alicante och Torrevieja. En vacker liten ö med ett spännande förflutet. Ön kallas oftast bara ”Illa de Tabarca” men heter egentligen Nova Tabarca på valenciska. Där såg vi bland annat så många katter att ön lite förde tankarna till den grekiska övärlden.

Och så såg vi saliner, fåglar och vindpumpar vid Lo Pagán.

Och Madrid på höstlovet, som avslutning, blev ett kärt återseende.

37014dfa-e6cf-47c5-bcc6-145bddaa2daa

2019 – Två veckor i Singapore och på Borneo

På sätt och vis så känns det extra bra att vi kom iväg på en riktigt spännande resa förra höstlovet. När det sedan blev som det blev med möjligheterna att resa och se sig om i världen i år. Vi reste tillsammans med min bror och hans familj.

Singapore är sitt eget lilla universum och den här stadsstaten besökte vi på både ut- och hemresan. Då var julhandeln redan igång. Vi blev uppgraderade till en riktigt lyxig svit på Marina Bay Sands, badade i deras kända infinitypool och åt i Little India.

Men bäst var ändå Borneo. Där besökte vi flera öar, såg sköldpaddor kläckas och springa mot havet. Snorklade. Såg världens största blomma på Borneos högsta berg. Och såg även vida orangutanger och andra apor, och många fåglar, från en flod i djungeln. Och inte minst. En vild Borneo-elefant! En riktigt spännande resa blev det!

2020 – En weekend i Smygehamn

Längre söderut än Sveriges sydligaste punkt vågade vi oss inte i år. Och mer om den resan kommer strax.

0f55c337-f376-4e4f-829c-32c0a492084e

2 reaktioner till “Lista – alla våra höstlovsresor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )