Visst ser det lite ut som om strandskatorna och skarvarna bytt kostym med varandra där nere på andra sidan jorden?
Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.
Visst ser det lite ut som om strandskatorna och skarvarna bytt kostym med varandra där nere på andra sidan jorden?
-Ser ut som en svart strandskata.
Tycker jag också. Någon som vet vad den heter?
skulle gissa på strandskata, men det verkar redan vara taget :) vart är fotot taget?
Som sagt, strandskata, men vad heter den mer?Kaikoura, Nya Zeeland är platsen.
Rödnäbba:)? Rödbena?
Rödnäbba. Bra förslag! Har den inget svensk namn redan tycker jag att vi döper den till det :)
En strandskata. Den heter nog variable oystercatcher (Haematopus unicolor).
Tackar för imponerande kunskaper!
Du kan fråga Alex via min blogg, han vet fan allt :D
Jag har redan fått svar. Nina visste! Se ovan.
Lite minns man allt från besöket på NZ, och resten har jag i några trevliga NZ-litterära fynd. Härligt att få rota lite i naturminnesavdelningen i huvudet!
Ännu en gång tack. Sökte på nätet på ”Variable Oystercatcher” och ”King Shag” och det måste ju vara de fåglarna.