resor · tåg

Tågresa – istället för en smidig hemresa från Alperna blev det en sömnlös natt

Vi har nyligen varit iväg på en kortare sportlovsresa till Bad Gastein i Österrike. Hemresan med tåg blev ovanligt strapatsrik. Istället för att komma hem i bästa fall tjugo över tio på söndagskvällen efter två tågbyten mellan München och Karlshamn kom vi hem klockan tio i sju på måndagsmorgonen efter sju tågbyten och ett par nattimmar på en flygplats.

I år blev det tåg för oss till Alperna igen på sportlovet. Trots att jag först utgick ifrån att flyg skulle funka bättre den här gången. Men jag bokade sent och det visade sig att det bästa alternativet sett till restider, boende och tillgång till bra skidåkning den här gången blev en tågresa till Bad Gastein i Österrike.

Det vill säga det på pappret bästa alternativet – som det skulle visa sig.

Resan ner gick ändå hyggligt bra

Resan ner gjorde vi på måndagsnatten med SJ:s nattåg som går hela vägen från Stockholm och flera stationer längs södra stambanan till Hamburg och Berlin. Vi klev på i Hässleholm, dit tåget var över en timme försenat, och klev av i Hamburg dit tåget var 50 minuter försenat. Jag blev något förvånad över hur pass gammalt och slitet tåget kändes. Vi försökte sova så gott det gick i en hel, egen liggvagn för oss fyra, som dock var ockuperad av två andra passagerare som vi tvingades köra ut när vi klev på.

Eftersom jag hade tagit till 2,5 timmar i Hamburg för bytet – eftersom jag visste att SJ:s nattåg till Tyskland har rykte om sig att ofta bli försenat – hann vi ändå både äta frukost och komma med vårt nästa tåg utan problem. De kortare tider för byten som vi sedan hade på vår biljett från det tyska tågbolaget DB i München och Salzburg funkade sedan fint och vi kom fram till Bad Gastein på tisdagskvällen enligt tidtabell.

SJ:s ”nya” nattåg mot Tyskland. Inte så nytt som man skulle kunna tro.
Slitet också på insidan.
Dock rena och fräscha sängkläder.
Kyrka någonstans i Bayern.

Hemresan började helt okej

Klockan tjugo över sex på lördagskvällen var det så dags att för oss att påbörja vår resa hemåt när vårt direkttåg avgick mot München som vi anlände till, helt enligt tidtabell, strax innan tio på kvällen. Hotellet jag bokat (Yours Truly) låg nära stationen och var lätt att hitta till, men tyvärr pågick störande disco-blink och -dunk på gatan utanför till långt in på natten. För min del blev det därför svårt att somna och jag fick inte riktigt så många timmars sömn som jag hade behövt.

Nästa morgon avgick vårt direkttåg från München till Hamburg klockan tjugo över åtta på morgonen. Jag hade då fått ett mejl att vi skulle bli 10 minuter försenade till Hamburg men vi borde ändå hinna med tåget mot Köpenhamn. Men tåget avgick i tid och höll tidtabellen vid varje station och strax innan Hannover kom ett nytt mejl att vi nu istället skulle anlända på tidtabell.

Bad i Bad Gastein.
Interiör Bad Gastain Hbf.
Snabbtåg mot Hamburg på München Hbf.

Men sen kommer eländet

Men bara en liten stund senare, ungefär 15 minuter innan ankomst till Hannover, meddelas (endast på tyska) att alla som ska till Hamburg ska kliva av där för att byta tåg. Det hävdas att vi endast ska bli 10 minuter försenade dit. Vårt tåg ska vända och gå till Zürich. När vi kommer till Hannover är det fortfarande skyltat på perrongen att det tåg vi kom med ska gå till Hamburg men på tåget står det nu Zürich. På plattformen mitt emot framgår att tåget mot Zürich redan är 30 minuter försenat.

Vårt nya tåg kommer in precis så att tågen hinner byta passagerare till den beräknade nya avgångstiden. Men tåget avgår ändå inte som utlovat. Istället blir vi 30 minuter försenade iväg. Tåget kör sedan med reducerad hastighet och blir till slut 50 minuter sent till slutstationen.

Naturligtvis har de också stängt restaurangvagnen som skulle vara öppen hela vägen till Hamburg och lika självklart är vi två i sällskapet som väntat med att äta lunch. Men visa reklam för mat i restaurangvagnen på digitala skärmarna går visst bra. Det delas i alla fall ut gratis vatten i restaurangvagnen.

Självklart missar vi vårt tåg vidare mot Köpenhamn.

Det går ett ytterligare tåg till Köpenhamn samma kväll men det ska komma fram så sent att sista tåget till Blekinge då avgått för kvällen. Som det ser ut i det här läget kommer vi i bästa fall till Kristianstad halv ett på natten. Vår äldsta son Anton kontaktar en kompis som kan hämta oss med bil där om det blir aktuellt.

I Hamburg passar också Anton och jag på att äta kebab respektive falafel och jag hämtar också en blankett på DB för att kunna reklamera vår resa sedan vi väl kommit fram till Köpenhamn. Den ska skickas med post (!) Hjälpa oss med att boka platsbiljetter på tåget till Köpenhamn kan de inte. Det är för sent att reservera, trots att det nästan är en timme kvar till avgång.

Tåg-kaos i Hannover.
Broar i Hamburg.
Hamburg Hbf.

Tåget mot Köpenhamn trasigt

Sista tåget mot Köpenhamn avgår i tid. Men i Schleswig blir samtliga passagerare avslängda av tåget. Det påstås vara något fel på vagn elva. Vi hänvisas till ett lokaltåg till Flensburg. Det ska avgå kvart över sju. Mer än så får vi inte information om.

Det regnar i Schleswig. För att byta till det tåg vi nu är hänvisade till behöver vi gå i en gångtunnel mellan spåren. Jag blir frustrerad när det blir proppfullt i gångtunneln upp mot spåret eftersom (antagligen) de som står längst fram inte vill gå ut i regnet. Vi är hur många som helst som proppar igen den här tunneln. Hur ska vi alla hinna på tåget om vi inte står på perrongen när tåget kommer in? Så jag tränger mig fram genom massan och upp på perrongen. Men min familj blir kvar i tunneln.

Tåget är en dubbeldäckare och jag tar mig upp på våning två där jag hittar en ledig sittplats. Jag får syn på min familj där de kommer gående utanför tåget och vinkar in dem i samma vagn där de får ståplats vid dörrarna. (Första bilden i den här artikeln.) Om alla som kom med tåget från Hamburg kommer på detta lokaltåg vet jag däremot inte.

Passagerare väntar i en gångtunnel på stationen i Schleswig.

Från Flensburg till Fredericia

Tio i åtta är vi i Flensburg. Nästa tåg till Fredericia ska gå en timme senare. Anton och Anders bestämmer sig för att gå en runda medan vi väntar på tåget. Men redan ungefär fem över åtta kommer ett tåg in på perrongen. Och där står jag och Albin med alla väskorna och tittar på när alla väntande resenärer rusar mot tågets dörrar. Vi försöker ringa och SMS:a Anton och Anders. Men här är för mycket folk som använder telenätet. Samtalen går inte fram. Efter en stund tar vi beslutet att plocka med oss alla väskorna och ställa oss sist i kön vid någon av dörrarna.

Men vi har tur. Just som vi är framme vid tåget ryter lokföraren ifrån att massan av människor måste backa. Han ska köra fram tåget en bit längs perrongen. När han sedan gör det kommer Anders och Anton och istället för att hamna sist i kön hamnar vi nu alla fyra bland de första i kön till en förstaklassvagn. Detta resulterar att vi får sitta tillsammans alla fyra till Fredericia. Men tåget är proppfullt och alla som vill med får inte plats på tåget som också blir någon kvart försenat redan i starten. Inte fungerar det att ladda telefonerna heller. Eller jo, så länge tåget stod still i Flensburg fungerade det, och alla uttagen på hela tåget är upptagna av laddarsladdar. Men så snart tåget avgår stängs elen i uttagen av. I Fredericia är vi ungefär tjugo över tio. Samma klockslag som vi skulle ha varit hemma i Karlshamn om inte det där tåget från Hamburg till Zürich fått sådana problem att DB beslutat att byta passagerare mellan vårt tåg och det tåget.

Trängsel framför tåget mot Fredericia i Flensburg.

Köpenhamn, Kastrup och hem

22:53 ska det gå ett tåg mot Köpenhamn som ska vara framme 01:00. Tåget avgår i verkligheten kvart över elva. Uppsidan är att detta beror på att de hängt på ytterligare ett vagn-set och att alla nu får sitta. Konduktörerna delar också ut små vattenflaskor till alla. Vi får välja med eller utan brus. 01:25 är vi inne på København H.

Men vid det laget har vi redan kommit överens med konduktören om att få åka med hela vägen till tågets slutstation som är flygplatsen Kastrup. Detta för att järnvägsstationerna i såväl Köpenhamn som Malmö och Lund stänger på natten medan flygplatsen är öppen dygnet runt. Vi vill inte behöva stå utomhus ett par timmar och vänta på tåg.

Ungefär fem i två på natten är vi på Kastrup. Här käkar grabbarna i familjen hamburgare. Jag passar på att borsta tänderna och sträcka lite på benen.

Strax före fyra tar vi ett tåg till Hyllie. Där har vi ett par minuter till Pågatåget går till Kristianstad. Lika kort byte har vi där till Pågatåget som går 6:02 mot Karlshamn. Klockan tio i sju är vi så på stationen i Karlshamn. Klockan sju på morgonen är vi äntligen hemma!

En sån hemresa!

Anton på tåget från Fredericia mot Köpenhamn.
Natt på Kastrup.

(Jag har nu också fyllt i blanketten från DB och skickat iväg det i det förtryckta kuvert jag fick i Hamburg, med vår biljett bifogad. Ska bli spännande att se om jag får halva resans pris tillbaka som utlovat vid förseningar på mer än två timmar.)

Läs mer: 9 vackraste utsikterna – från hotellrum där vi bott

13 kommentarer på “Tågresa – istället för en smidig hemresa från Alperna blev det en sömnlös natt

1. Oj oj. Inte kul.

Känns som att resa med tåg ska man göra med Interrailkort, dvs att man inte vet vart man ska. Och när man ska vara där. Bara att man ska hem om en månad 😮

Visst är det strul med flyg också. Men kanske inte så många byten på så kort sträcka.

1. Fördelen med tåg är ju just att ”det går fler tåg”. Nackdelen är att det är relativt få tåg som går långa sträckor, utan byte. Vad gäller flyg har jag varit med om att bli helt strandad i Buffalo, USA och vi fick ingen hjälp av flygbolaget. Slutade med att vi åkte Greyhoundbuss genom natten till New York.

1. Fy så hemskt. Så illa har vi inte haft det trots sena flyg.

Det är ett äventyr att resa. Ibland mer än man önskar.

2. Vilken galen hemresa. Det är tyvärr det ni kommer att komma ihåg av er skidresa. Tågen strular i Sverige men riktigt så illa hade det nog inte varit.