Vi hade (i alla fall) tur med vädret

Det är något särskilt med Öresundsförbindelsen. Den vackra bron som går iland på den konstgjorda ön Pepparholmen för att närapå osynligt försvinna ner i en tunnel under havet. Så när vi närmar oss Kastrup kan jag inte låta bli att ta upp kameran för att ännu en gång fotografera denna vy. Trots att minneskortet i kameran redan är fullt av bilder. Det har varit en sådan semester igen där jag har fotograferat och fotograferat. Och fotograferat igen.

Regnet kom till slut
Fotograferade gjorde jag däremot inte imorse när vi gick igenom regnet den korta sträckan från flygplatshotellet MOXY till terminal 2 på Milano Malpensa, en terminal där alla flighter är med lågprisflygbolaget EasyJet. Inte heller när regnet slog mot planets fönster när vi stod på startbanan brydde jag mig om att fotografera. För regnet kom till slut. Men då var vi redan på väg hem. Och när vi landade på Kastrup var vädret fint igen. Solen lyste igenom tunna molnskyar. Väl nere på landbacken fick vi vänta in nästa tåg mot Karlshamn i nära på en timme. Ett par av de övriga i sällskapet passade på att äta rød pølse. Själv tog jag en kopp te och en chokladcroissant. Och så köpte jag en påse med ”hexe hyl”, danskt häxvrål. Saltlakrits. Sånt som de inte begriper sig på i resten av världen, utanför salmiakbältet, från Island, via Holland, Danmark och Sverige till Finland.

Höstlovsväder i södra Europa
Vädret, ja. Vi hade tur med det. Det går inte att räkna med fint väder ens i södra Europa under höstlovet, men vi har rest ganska många gånger nu den här tiden och har oftast haft bra väder. Och vi har ofta kunnat bada. I år hade vi extra tur eftersom idén var att vandra i Cinque Terre större under resan och vandring i regn inte är så kul. Men en enda regndroppe såg vi på resan innan imorse och då var vi redan i Milano, så det spelade mindre roll. Och då hade vi redan fått en hel dag med solsken även i Milano.

Dessutom kunde vi bada varje dag när vi var nere i Ligurien även om solen stod lågt även mitt på dagen och vattnet var svalt som vid ett dopp i en svensk insjö en sommarkväll.

Inte lika tursamt
Vad som var mindre tursamt för min del var att jag åkte på värk i ryggen strax under vänster skulderblad. Jag har haft det förut och det brukar gå över. Men det är irriterande även om det på inget sätt förstört semestern.