När vi äntligen kommit upp med hissen i Eiffeltornet känner jag: "Äntligen!" och förväntar mig att kön ut ur hissen ska lösas upp så att vi kan gå runt och titta på utsikten. Jag har varit uppe i Eiffeltornet förut. Under en av ungdomens tågluffar på 80-talet. Så jag vet vad jag har att förvänta… Fortsätt läsa Besök inte Eiffeltornet!
Kategori: resor
Snabbrepris: sommaren 2017
Jag sitter på tåget. Regndroppar rinner på fönsterrutan. Snett nedåt i en diagonal mot tågets färdriktning slingrar de sig likt små ormar som tar sig fram med ryckiga och koordinerade rörelser. Utanför rutan faller mörkret. Det är onsdag kväll och idag kom något som liknar höst till Skåne och Blekinge. Regn och blåst. Till natten… Fortsätt läsa Snabbrepris: sommaren 2017
Skandal Pågatågen, Öresundstågen och Blekingetrafiken! Och Trafikverket!
Det blev ingen storm. Men tågen ställdes in ändå. Jag har nu väntat på stationen i Karlshamn i över en och en halv timme på en ersättningsbuss som inte kommer. Bussar mot Karlskrona kommer med jämna mellanrum. Men inga bussar mot Kristianstad. Fint väder Tur ändå att det är fint väder. Synd att varken Arriva… Fortsätt läsa Skandal Pågatågen, Öresundstågen och Blekingetrafiken! Och Trafikverket!
Lyxmat i svenska Arktis
Smaken av varma hjortron som möter kall men smältande vaniljglass är den närmast perfekta avslutningen på en dag i Abisko nationalpark. Och också avslut på en fantastisk middag med utsikt över Torne träsk. Vi har tidigare på dagen vandrat en och en halv mil och jag tycker att jag därmed förtjänat detta. STF:s fjällstation Vi… Fortsätt läsa Lyxmat i svenska Arktis
Onödigt dyrt att resa med Ving?
I somras reste vi till Mallorca med Vingresor. Det var den första charterresa som jag bokade på många, många år. Tio år närmare bestämt. Min förutfattade mening är nämligen att charter blir dyrare och oftast dessutom sämre än att boka själv. Nyligen har frågan om Vings priser också varit föremål för samtal i en grupp… Fortsätt läsa Onödigt dyrt att resa med Ving?
Hjortron
Doften av pors och skvattram i ett kolmårdskärr. Gummistövlar eller blöta gympadojjor på fötterna. En irriterande mygga surrar runt örat. Smaken av ett nyplockat och solvarmt hjortron i munnen medan jag plockar fler att lägga i hinken. Det är barndomsminnen för mig. I Blekinge växer det, vad jag vet, inga hjortron. En gång hörde jag… Fortsätt läsa Hjortron
Kombinera mera!
Vart ska du resa? Storstad, sol och bad eller fjällvandring? Eller kanske resa och besöka familjen på annan ort i Sverige? Eller en roadtrip till ett grannland? Alternativen är många. Ofta är känslan att det jobbiga är inte att välja - det är att välja bort! Så vad göra? Ett av mina bästa restips är… Fortsätt läsa Kombinera mera!
Tjärö borde kanske heta Kärö?
I lördags var vi på Tjärö med goda vänner. Ett kärt återseende. Både av vännerna och av ön. Tjärö är en kär ö. De nya ägarna har satsat. Ny brygga med ny restaurang och reception. Det är jättefint. Ändå känner jag ett visst vemod. Jag som brukar gilla att saker förändras. Förbättras. Här ute på… Fortsätt läsa Tjärö borde kanske heta Kärö?
Något av det bästa med att resa
Lappland och Blekinge ligger i samma land. Men är ändå skilda världar. Här nere brukar jag räkna att vi har sommar till halva september, alltså två veckor till. Väderprognoserna pekar också på temperaturer runt 18-19 grader under den perioden. Rent meteorologiskt brukar hösten inte ens komma förrän i början av oktober i det landskap där… Fortsätt läsa Något av det bästa med att resa
Som en scen ur Göta kanal
Det här är en liten berättelse om en storfräsarbåt som välte en liten kajak i havet runt Sardinien. Men det handlar också om Janne Loffe Carlsson och att det inte är något fel att vara folklig. Kajak välter Jag sitter på båten på väg mot ön Tavolara och fotograferar båtar. Plötsligt drar en stor mörk… Fortsätt läsa Som en scen ur Göta kanal
Det går ett skepp över himlen…
Det går ett skepp över himlen. Det färdas ovanför molnen. Det färdas på himlavalvets insida. Eller. Ja. Vad är det du ser?
Granne till Paradiset
Bøosen heter den här fjorden på Lofoten. Den ligger granne med ett fjäll som heter Paradiset. Det har jag läst mig till. Hade jag vetat det när vi var där skulle jag så klart ha fotograferat Paradiset för att du skulle få se hur det ser ut. Men nu får du nöja dig med att… Fortsätt läsa Granne till Paradiset
Alghero, Sardinien – mer än bara besvikelse
Vi kom till Alghero den 15 augusti. Samma dag skrev jag ett blogginlägg om hur besviken jag var över trängseln på den annars fina pinjekantade stranden med de dubbla kvinnonamnen: Maria Pia. När jag postat inlägget var klockan fem på kvällen och vi gick ner till stranden igen i hopp om att hitta en plätt… Fortsätt läsa Alghero, Sardinien – mer än bara besvikelse
Äta hummer i korvbröd under Brooklynbron
Jag läste ett inlägg om Luke's Lobster idag. Kom då att tänka på när vi förra höstlovet åt hummer i korvbröd under Brooklynbron. Var säker på att jag bloggat om det så jag googlade men hittade inget inlägg. Blandar väl ihop det med att jag pratade om stället i min film om New York på… Fortsätt läsa Äta hummer i korvbröd under Brooklynbron
Karlshamn ikväll
Problem att kommentera i bloggar
Nu ska jag berätta varför jag nästan aldrig kommenterar direkt i bloggar om jag inte kan göra det som inloggad i WordPress. Och även fått problem med det också. Men hittat en lösning. Värt ett försök Det här gäller bloggen Dryden men skulle kunna vara många. Tänkte att det var länge sedan jag försökt kommentera… Fortsätt läsa Problem att kommentera i bloggar
En gång världens minsta konungarike – Tavolara
När vi är på Sardinien gör vi en båtutflykt till en badstrand med söderhavskänsla. Inte anar jag då att ön där stranden ligger en gång var ett eget konungarike. "Världens minsta" till och med. Det upptäcker jag först när jag hemma i Sverige googlar för att hitta information om den kyrkogård jag sett och fotograferat… Fortsätt läsa En gång världens minsta konungarike – Tavolara
Visst kan papperskorgar vara snygga!
Där många människor semestrar i naturen behövs papperskorgar. Om det saknas är det så klart ingen ursäkt för att skräpa ner. Det går bra att ta med sig skräpet hem. Har du släpat dit sakerna kan du gott ta med dem därifrån också. Men ändå. Papperskorgar underlättar renhållningen. Tyvärr är de ofta fula saker som… Fortsätt läsa Visst kan papperskorgar vara snygga!
Varför väljer du inte bort ekorrhjulet?
Livet är inte vad du gör det till. I vart fall inte enbart. För många av oss kan det ibland upplevas som att vi traskar runt i ett ekorrhjul. Vi kämpar på. Hjulet snurrar och rör på sig. Men vi kommer ingenstans. I alla fall kan det kännas så ibland. Ekorrhjulet har onekligen sina sidor.… Fortsätt läsa Varför väljer du inte bort ekorrhjulet?
En liten film om en söderhavsö i Europa
Jag tänker mig att den här ön skulle kunna finnas någonstans i Franska Polynesien. Men det gör den inte. Den ligger i Europa. Men inte på Lofoten, som den också påminner lite om, utan i Italien. Strax utanför Sardinien. Jag har skrivit om Tavolara innan och här kommer en film på två minuter som fått… Fortsätt läsa En liten film om en söderhavsö i Europa