Som första stopp på en 25 dagars bilsemester stannar vi till en natt i den lilla gulliga staden Stade i norra Tyskland. När vi anländer till staden Stade är vi rejält möra. Vi har suttit i bilen i stort sett hela dagen. Bara ett kort stopp för lunch på en pizzeria i Rødbyhavn. Egentligen hade… Fortsätt läsa Stade – ett fint första stopp på väg ut i Europa
Kategori: resor
Rosor längs Karlshamns gator
En sak som piggar upp så här års är alla rosor längs gatorna i vår lilla stad. Mest vid äldre trähus men faktiskt lite varstans.
Varför lämna landet? 10 + 2 utländska resmål som kan bytas mot svenska
Fransmännen har inställningen sedan gammalt: Varför resa utomlands när allt finns här? ("Vi har Paris som är världens modehuvudstad och även i övrigt världens viktigaste storstad, vi har alper, stränder, konst och historiska sevärdheter. Varför lämna landet?") Malmö har ju förresten också lite av den attityden redan: "Har du sitt malmö haur du sitt varden."… Fortsätt läsa Varför lämna landet? 10 + 2 utländska resmål som kan bytas mot svenska
Hanö – en dagsutflykt
Som jag skrev igår, gjorde jag en liten film om vår utflykt till Hanö. Den blev klar alldeles nyss. La så ut den på YouTube: https://youtu.be/N3eNE_ORkXc #98 i #blogg100
Bara några bilder från Hanö
Hanö är ön som gett namn åt Hanöbukten. Du tar dig dit med båt från Nogersund på Listerlandet. Jag har börjat snickra på en liten film från dagens utflykt. Kanske blir den klar till imorgon. Så länge: Här är några bilder från Hanö: #97 i #blogg100
La Rochelle – turiststaden som (nästan) ingen svensk hört talas om
La Rochelle heter en stad på den franska atlantkusten som vi besökte senast för fem år sedan. Jag var också där som ung tågluffare på 80-talet. Hamnade där mest av en slump. Den låg på den tiden en lagom lång natts tågresa från Paris. Det är en mycket charmig stad. Väl värd ett besök. Eller… Fortsätt läsa La Rochelle – turiststaden som (nästan) ingen svensk hört talas om
Jag tänker att jag ska skriva om att resa med barn till Paris
Jag tänker först att jag ska skriva ett blogginlägg om några lite ovanligare resmål i Europa. Jag plockar ut datorn på altanen för att leta efter bilder från de tänkta resmålen men fastnar på bilder från Paris. Det är en ljummen kväll här hemma i Karlshamn i juni 2016 och jag bläddrar bland bilder från… Fortsätt läsa Jag tänker att jag ska skriva om att resa med barn till Paris
Klimatkvarter och cykeltur i Köpenhamn
I Østerbro finns Köpenhamns första klimatanpassade stadsdel. Här arbetar Köpenhamns kommun för att göra kvarteret till stadens grönaste och samtidigt se till att det framöver klarar de regnmängder som Köpenhamn fått uppleva de senaste åren. Kommunen gör detta arbete tillsammans med Köpenhamns VA-bolag (som ingår i ett kommunaltekniskt multi-utiliy-bolag), en miljöfond och de boende i… Fortsätt läsa Klimatkvarter och cykeltur i Köpenhamn
Det lutar åt bilsemester i Europa – några tips?
Det lutar åt att det blir bilsemester i egen bil neråt Europa för första gången någonsin i år. Hyrt bil har vi gjort många gånger. Som förra året i Andalusien. Men vad bör vi tänka på nu? Ni som har gjort detta: Nån som har goda råd? Stämmer Googles körtider över lag? Hur hittar ni… Fortsätt läsa Det lutar åt bilsemester i Europa – några tips?
Tänk om alla hade en ocean!
Sitter i en buss som ska till Växjö. Den glider ut ur Ronneby där jag noterar de söta trähusen på andra sidan ån samtidigt som Beach Boys Surfin USA drar igång i hörlurarna. "If everybody had an ocean", sjunger de. Ja, tänk om alla hade en ocean. Tänk om alla kunde surfa. Tänk om jag hade kunnat… Fortsätt läsa Tänk om alla hade en ocean!
Karlshamns kastell i syrenernas tid
Så här års: Glöm inte att lukta på syrenerna! Vi gjorde en utflykt till Kastellet utanför Karlshamn idag. Det blev en liten film för YouTube: https://youtu.be/XhyZ3NmIaJM #83 i #blogg100
Någonting annat någon annanstans
Livet rinner som ett vatten. Genom mitt medvetande och mellan mina fingrar. Jag förmår inte greppa det. Jag bara flyter med. Det sägs att bara döda fiskar flyter med strömmen. Jag simmar emot. Men sköljs ändå med. Tiden är en urkraft. Från Big Bang och rakt in i framtiden. Ett människoliv är ett ögonblick. Någonting… Fortsätt läsa Någonting annat någon annanstans
Åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa
Rektorer och lärare på Twitter har i jämförelse med personer som gillar att resa och är aktiva på Facebook helt olika åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa. I alla fall i det här exemplet. Det började med en rektor som skrev på Twitter: "Varje gång jag avslår en ledighetsansökan föranmäler… Fortsätt läsa Åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa
Nya Zeeland? När Norge ligger så nära?
Varför ska du resa till andra sidan jordklotet för att se ett land som ser ut precis som Norge? När Norge ligger så mycket närmare? Jag tillhörde länge dem som resonerade precis så. Det är när jag sitter på tåget till jobbet och lyssnar på en podd och hör en svensk kvinna som heter Helena… Fortsätt läsa Nya Zeeland? När Norge ligger så nära?
Kiviks musteri och Stinas café
Vid Kiviks musteri finns en butik, restaurang och besökscenter med odlingar och utställningar. Intill ligger Stinas café där du kan ta en fika. Och runt omkring ligger äpoelodlingarna. Här nedan kommer några bilder från förra helgen. Och en bild på något av det vi handlade i butiken. Astrakan cider - halvtorr. Och längst ner och… Fortsätt läsa Kiviks musteri och Stinas café
Nytt videoklipp på YouTube – Stenshuvud på Österlen och två caféer
Försommar i nationalparken Stenshuvud med nyutslagen lövskog och massor av olika blommor. Och inte minst havet och den vackra stranden. Därefter två olika caféer i trakten att välja på. Annorlunda vid Stenshuvud och Stinas Café vid Kiviks musteri. Jag har just lagt ut min tredje film på YouTube. Den här gången handlar det om en… Fortsätt läsa Nytt videoklipp på YouTube – Stenshuvud på Österlen och två caféer
7 försommarbilder från Göteborg
Sju snabba försommarbilder fångade i flykten mellan. Ja, kan du gissa varifrån jag gick? Kanske till och med vart jag skulle och varför jag var i Göteborg? #74 i #blogg100
Hur Annorlunda kan en kaffestuga bli?
Caféet med det annorlunda namnet ligger på Österlen i Skåne alldeles nära nationalparken Stenshuvud. Men hur Annorlunda kan det bli? Ganska annorlunda, faktiskt. Har du aldrig besökt den här kaffestugan tycker jag definitivt att du ska göra det när du är i trakten. Enligt skylten grundades kaffestugan Annorlunda 1956 och har öppet 11-17. Om detta… Fortsätt läsa Hur Annorlunda kan en kaffestuga bli?
Försommarflora på Stenshuvud
Det finns väl en anledning att Stenshuvud blivit nationalpark, tänker jag. Eller en. Det finns så klart flera. Naturskönheten, vyerna, är så klart en. En annan måste vara den rikliga vår- och försommarfloran. Alla rara träd och blommor. Låt mig presentera några av blommorna. Vi vandrar längs vägen upp mot caféet Annorlunda. Längs vägen har… Fortsätt läsa Försommarflora på Stenshuvud
Nationalpark på Österlen i försommarskrud
Tänk om det vore så här fint väder som det varit idag lite oftare! Då funnes det ingen anledning att åka utomlands för att besöka vackra stränder och vacker natur. Då hade det räckt med Stenshuvud på Österlen i Skåne. Jodå! De första modiga är redan i och doppar sig i havet nu. Själva nöjde… Fortsätt läsa Nationalpark på Österlen i försommarskrud