Vi hade tänkt besöka medeltidsborgen Towern när vi var i London. Men när vi såg köerna nöjde vi oss med att ha sett den från utsidan. Istället blev det ett spontanbesök på ett krigsfartyg på andra sidan Themsen. HMS Belfast är en kryssare som bland annat användes under andra världskriget. Fartyget deltog i sänkningen av… Fortsätt läsa London: Tokrolig utställning på krigsfartyget HMS Belfast
Kategori: resor
More London och City Hall
Det här är för mig nya moderna miljöer i London, där jag innan helgens snabbstopp inte varit sedan år 2000. Området ligger vid Themsens södra strand precis intill Tower Bridge. Det innehåller City Hall, Stadshuset för Greater London, en amfiteater som kallas The Scoop, kontorsbyggnader, butiker, restauranger, kaféer, och ett offentligt rum som innehåller utomhusskulpturer… Fortsätt läsa More London och City Hall
En helg i London och Liverpool
Gräset är grönt och bollen är rund. Allt kan hända. Mina pojkar håller upp sin nyinköpta Liverpool-halsduk när publiken sjunger unisont: "Walk on. Walk on, with hope in your heart. And you'll never walk alone. You'll ne-e-ever walk alone." Huden knottrar sig. Vi är här. Nu. Matchen är betydelselös. Men ingen match är betydelselös.… Fortsätt läsa En helg i London och Liverpool
London
Nu ska vi börja turista London. På några timmar. :)
En helg med gamla kompisar i Göteborg
Så roligt att träffa gamla kompisar igen! Det var verkligen länge sedan senast. Vi träffades i Göteborg där en av mina gamla gymnasiekompisar nu bor. Sanne hade bjudit in oss andra. Tack för det! Vi fick se Göteborg från sin bästa sida. Vi åt skaldjur och såg sånt som man ska se i Göteborg: Masthuggskyrkan… Fortsätt läsa En helg med gamla kompisar i Göteborg
Göteborg – gratis skärgårdstur som ingår på spårvagnsbiljetten
Idag fick jag lära mig ett bra knep för att se Göteborgs skärgård billigt. Om du tar spårvagnen (nr 11) till Saltholmen så ingår det att åka vidare med Skärgårdsbåtarna på samma spårvagnsbiljett om du åker vidare direkt. Vi tog nästa båt som skulle gå när vi kom och då blev det Silvertärnan till Brännö… Fortsätt läsa Göteborg – gratis skärgårdstur som ingår på spårvagnsbiljetten
Sveriges mest fotograferade träd
https://instagram.com/p/1iY3jBuEeB/ . De japanska körsbärsträden i Kungsträdgården, Stockholm, är ett säkert vårtecken på Instagram. Lika säkert som att våren kommer och att de här träden blommar varje vår. Lika säkert är det att de kommer att fotograferas och läggas ut på Instagram. I mängder. Det finns säkert de som vill kräkas över de här bilderna.… Fortsätt läsa Sveriges mest fotograferade träd
Idag kom boken som jag vann på Instagram
jag har skrivit förut om hur jag vann en guidebok i en tävling på Instagram. Med en bild från Venedig. Det här är guideboken jag valde. London. Passar bra. Vi ska snart dit. Även om det bara blir ett dygn den här gången.
Och det är vår vid Plitvicesjöarna
Longboard Lady, som också har en blogg, har publicerat några jättefina bilder på Instagram från Plitvicesjöarnas nationalpark i Kroatien. Här är tre exempel. https://instagram.com/p/1cnwh0GS8a/ https://instagram.com/p/1cw4XYGSzv/ https://instagram.com/p/1cx1hvmS0m/ . Nationalpark sedan 1949. Världsarv (UNESCO) sedan 1979. Ofta med på listor över, Balkans, Europas eller hela världens vackraste platser. Jag har skrivit en lite mer detaljerad beskrivning om… Fortsätt läsa Och det är vår vid Plitvicesjöarna
Nu är det höst på Nya Zeeland
https://instagram.com/p/1cx5KqktTO/ . Nysnö på bergen i Kaikoura. Och förresten: Säger du "i" eller "på Nya Zeeland"?
Lyxmat serverad på is
Jag har bloggat förut om priset på middagsmaten på ishotellet. Men jag tar det igen: En fyrarätters måltid med de norrbottniska specialiteterna löjrom, fjällröding, renfilé och åkerbärssorbet kostar 900 kr per person. Ett vinpaket till menyn för en person tar de ytterligare 500 kr för. Det är vad jag kallar dyrt. Mycket dyrt.Dock smakade det ljuvligt gott. Och… Fortsätt läsa Lyxmat serverad på is
Vad ska naturen vara bra för?
Vi åker tåg genom Sverige igen. Den här gången åker vi ifrån Lappland och en av de mest storslagna naturmiljöer som det här landet har att uppvisa. Så här års är det en natur som mest vilar i väntan på den korta sommaren. Vi lämnar Björkliden och passerar strax Abisko Turiststation och Abisko Östra. Här… Fortsätt läsa Vad ska naturen vara bra för?
Blå som Lappland
Temat på veckans fototriss är blå. Jag bidrar med tre bilder från vår Lapplandsresa. En bild från ett av rummen på ishotellet i Jukkasjärvi. Och två bilder ifrån idag här i Björkliden.
Det blev en dag i solen!
Det skulle bli snöfall och blåsigt idag. Istället fick vi sol och nästan vindstilla. Det klagar vi inte på! På eftermiddagen åkte pojkarna efter snöskoter, grillade och åkte pulka med "Lemmelklubben". Då kunde vi vuxna passa på att åka upp till kalfjället och de högre pisterna här i Björkliden, Lappland. Det är verkligen en storslagen… Fortsätt läsa Det blev en dag i solen!
Samtidigt i Barcelona
När vi har varit i Lappland har våra kompisar varit i Barcelona. Här är några av deras bilder: http://instagram.com/p/1JK7zGBuE6/ http://instagram.com/p/1JIl31xPH2/ http://instagram.com/p/1K5VoPGJCu/ http://instagram.com/p/1JIInnTWlm/ http://instagram.com/p/1LrzIfhuM-/
Sveriges mest välkända fjällmotiv
Det påstås vara ett av Sveriges mest avbildade fjällmotiv. I dessa mobilkamerans dagar undrar jag om det fortfarande stämmer. Det finns många platser i fjällen längre söderut som rimligen besöks av betydligt fler och därmed fotograferas mer. Men jag vågar påstå att det är Sveriges mest välkända fjällandskap. De flesta svenskar vet nog vad den… Fortsätt läsa Sveriges mest välkända fjällmotiv
Next stop Björkliden
Nästa station Björkliden. Next stop Björkliden.
Ishotellet – baksidan är prisläget
Bilden ovan visar ishotellets baksida. Bokstavligt talat. Det är baksidan av den bortre väggen som vetter ut mot Torne älv. Den mer bildliga baksidan av ishotellet är prisläget. Icehotel Sweden, som det officiellt heter, har lyckats skapa sig ett internationellt rykte som exklusiv destination. Hit kommer massor av välbärgade besökare från hela världen som söker… Fortsätt läsa Ishotellet – baksidan är prisläget
Ishotellet – allt är förlåtet!
Jag var ganska irriterad inför besöket på ishotellet i Jukkasjärvi. Bokningsstrul med taxiresa från stationen som skulle ingå. Men som sen inte skulle ingå. Men som sen till sist gjorde det. Och så kom taxin mer än en halvtimme för sent på det. Men allt är förlåtet! Själva hotellet är en fantastisk upplevelse att se.… Fortsätt läsa Ishotellet – allt är förlåtet!
Den inre resan
Vi åker nattåg genom Norrland. Man kan vara sig själv för en stund. Osminkad och lagom otvättad. Äta renklämma till frukost. Samtala, tänka och ta det lugnt. Låta själen hinna med i förflyttningen. Kanske fotografera lite. Jag väljer att fotografera när solen tittar fram. Då blir det snötäckta landskapet mycket vackrare. Sådan är jag när… Fortsätt läsa Den inre resan