höst · resor

Vår höstlovsresa till Malta – dag för dag

Tiden springer iväg fort. Jag har mer att berätta om Malta men det får komma efterhand. En del kanske först till våren till och med. Här kommer i alla fall en sammanfattning av vår resa på höstlovet i år, så får jag fylla på med fler detaljer vid senare tillfällen:

1. Fredag kväll – till Hyllie

Förutom att jag knappar in fel uppgifter för Albin när jag hemifrån ska checka in oss på flyget till Malta, så börjar resan mot Hyllie bra. Tåget är bara ett par minuter försenat när det avgår från Karlshamn.

Men i Kristianstad börjar det. Tåget blir stående. Och efter flera oväntade stopp får vårt tåg ändrad slutstation till Malmö central där vi måste byta tåg. Väl framme i Hyllie är vi över en timme försenade.

I hotellhissen glömmer jag att jag behöver blippa rumskortet. Hur många gånger jag än trycker på knappen till våning 13 så ”tar” det ändå inte. Hissen far sedan ändå iväg uppåt. Men den stannar på en annan våning än den vi ska till. En man står utanför med en städvagn. Han säger med lätt indisk brytning: ”Vilken våning?” Jag svarar, reflexmässigt: ”Good morning!” Men det är alltså kväll!

När vi sedan ska äta lite kvällsmat i hotellbaren fullständigt väller det in människor genom ytterdörren. Förmodligen någon konsert som precis slutat. Jag känner att jag blir helt matt av trängseln och surret. Jag är verkligen ringrostig efter att ha suttit hemma i nästan ett helt år.

Hyllie station, lördag morgon.

2. Lördag – vidare till Malta

Trots att flyget inte går förrän 11:20 och trots att vi befinner oss knappt en kvarts tågresa från Kastrup är det ändå tidig uppstigning som gäller. Kastrup rekommenderar nämligen numera att du anländer på flygplatsen minst två och en halv timme innan ditt flyg avgår. Pandemin, så klart. Alla extra dokument som ska kollas. Därför hinner vi precis från vårt hotellrum se solen gå upp, bakom bebyggelsen i Hyllie och fälten bortanför, innan vi åker ner till bottenvåningen för att äta vår hotellfrukost.

Flyget — som jag har klimatkompenserat för genom att skänka pengar till VI-skogen — går i första etappen till Frankfurt. Där har vi ett byte på en timme och vi hinner precis till gaten till utsatt tid. Men sedan blir flyget lite försenat så det blir ändå en kort väntetid innan vi går ombord på det flyg som tar oss till Malta. På flyget äter jag en rispudding med mango och kokos som lite påminner om ris à la Malta. Vilket är en ren slump eftersom rätten inte har ett skvatt med Malta att göra. Egentligen.

I passkontrollen på Malta behöver vi visa upp både vaccinationsintyg och lokaliserings- och hälsodeklarationer. Men det går snabbt och smidigt. Vid femtiden på kvällen checkar vi in på Hotel Juliani som ligger precis vid Spinola Bay. Precis då börjar det ösregna. Men när vi sedan går ut och går längs vattnet i den blå timmen och sedan sitter utomhus intill Medelhavet och äter spaghetti vongole till middag har det redan slutat regna. Och det är runt 20 grader varmt utomhus.

Spinola Bay i den blå timmen.

3. Söndag – promenad till Valletta

På söndagen är det fortfarande mulet väder. Vi bestämmer oss för att promenera in till Valletta. Det blir, trots att vi sneddar genom bebyggelsen i Sliema, nästan en mils vandring istället för ungefär halva sträckan — eftersom den kommunala färja som normalt går mellan stadsdelen Sliema och Valletta är inställd på grund av ”dåligt väder”. Det framstår dock som en smula märkligt eftersom det knappt är några vågor på vattnet. Men vi får i alla fall en rejäl promenad.

Väl framme i Valletta äter vi först lunch på restaurang Luciano. Pizza med maltesisk korv och getost. Kanske inte någon kulinarisk sensation. Men intressant. Och sedan besöker vi The Knights Hospitallers som är ett museum över de maltesiska riddarnas sjukhus. Riddarna på Malta var indelade efter språk och de olika språken hade olika arbetsuppgifter. Det var de fransktalande riddarna som hade ansvar för sjukhuset. Det kallade Sacra Infermeria och ansågs på 1600-talet vara ett av världens modernaste sjukhus och det lockade till sig patienter även utomlands ifrån.

På kvällen äter vi på en maltesisk restaurang vid Spinola Bay som heter Gululu. Det regnar så vi sitter inomhus. Jag väljer fisksoppa med ris i, Aljotta heter den. Den ser kanske inte så rolig ut men den smakar oväntat gott.

Riddarnas sjukhus i Valletta på Malta.

4. Måndag – utflykt till Mdina

Nu börjar vädret bli bättre. Temperaturen har kanske stigit ett par grader men framförallt börjar det klarna upp. Vi bestämmer oss för att göra en utflykt till Mdina, Maltas gamla huvudstad. Tar en taxi dit. Den kör en omväg, men inte för att få upp priset eftersom vi kommit överens om ett fast pris. Jag gissar att det istället handlar om att undvika trafikstockningar. Nåväl. Vi åker först norr ut längs kusten innan vi svänger av in mot centrala Malta. Kör förbi några saliner där det, enligt skyltar vid vägen, ska finnas fåglar också. Det dröjer sedan inte länge innan vi ser den gamla huvudstaden på håll där den ligger på en kulle som rimligen måste vara en av öns högsta punkter.

Väl i Mdina promenerar vi runt lite. Tittar på utsikten. Noterar den långa kön till den lilla stadens ”tea garden”. Väljer istället att äta lunch utanför stadsmuren, men med utsikt mot staden och framförallt det omgivande landskapet. Il Vedura heter restaurangen.

Efter att vi har ätit promenerar vi ett varv till i gränderna innanför muren. Köper och äter var sin glass. Innan vi tar en taxi tillbaka till St Julian’s. På kvällen äter vi middag på Fresco’s. Jag äter en risotto med lax och avocado som är mycket god.

Kupolen på St Paul Cathedral i Mdina.

5. Tisdag – utflykt till Marsaxlokk

Nästa dag är vädret ännu bättre. Vi går bort till sandstranden vid St George’s för att se om vi gillar den. Det gör vi inte, så vi börjar dagen med ett snabbt dopp i poolen istället . Vattentemperaturen är nog bara runt 20 grader. Men det är varmare i solen.

Sedan gör vi en utflykt till Marsaxlokk. Det är en liten, traditionell fiskeby i sydost. Den är en turistattraktion känd för sina vyer över hamnen. Vår taxi stannar vid ett litet torg med en kyrka längst in i viken. Vi promenerar längs vattnet. Fotograferar båtarna. Sätter oss vid ett av borden längs vattnet och beställer lunch. Jag tar en fish and chips. Vi får vänta alldeles för länge på maten, men när den väl kommer smakar den bra.

På väg tillbaka köper jag ”traditionella maltesiska kakor” med choklad och pistagenötter. De kostar 50 kr styck och den ”traditionella” kakan visar sig vara en typ mördegskaka fylld med nutella och med pistagenötter ovanpå. Den smakar väl bra men är knappast traditionellt maltesisk och priset är ju knappast rimligt. Typisk turistfälla! En man som hjälper oss att ringa efter en taxi berättar att det på senare år har öppnats ett fåtal guesthouses i Marsaxlokk och han rekommenderar oss att bo här en annan gång. Och ja, kanske. Här är fint. Synd bara att det är några kilometer till närmaste badplats.

Den här kvällen äter vi på restaurangen på andra våningen i vårt hotell, Zest Restaurant som nyligen belönats med Michelin-tallriken för första gången. Det är den lägsta nivån av omnämnande i den berömda guideboken och den betyder ”god mat helt enkelt”. Och det är det. Med en internationellt asiatisk touch.

Fiskebåtar i Marsaxlokk.

6. Onsdag – utflykt till Comino

Okej. Jag erkänner. Det var min idé. Och de andra var måttligt sugna. Men jag tyckte att jag hade tänkt ut det så bra. Jag fattade ju att platsen är populär. Men eftersom höstlovet är lågsäsong vid Medelhavet så tänkte jag att det inte borde vara någon trängsel. Jag oroade mig till och med för att det inte skulle gå några båtar eller finnas någon försäljning alls på ön. Så jag dubbelkollade. Och jo, då.

Jag pratar alltså om ön Comino som ligger mellan Maltas huvudö och Gozo. Men när vi anländer med båt dit, från den pir som finns vid Labranda riviera hotel & spa längst norr ut på Malta, så inser jag att det inte hjälper att det är lågsäsong. Där är ändå packat med folk i solstolar som står tätt, tätt. Och matvagnarna spelar diskodunk och säljer drinkar ur urgröpta ananaser. Nåja. Vi hittar en plätt jord högre upp på kullen där vi kan lägga våra handdukar. Tre av oss badar och innan vi åker tillbaka går vi ett varv på ön. Där är ändå väldigt vackert och sommarvädret är underbart!

På väg tillbaka, när vi väntar på vår taxi, livechattar vi via Instagram med min svägerska och bror som sitter på ett café i Krakow, Polen, och fikar medan deras döttrar shoppar.

Gott om folk i ”blå lagunen” på Malta, trots lågsäsong.

7. Torsdag – Valletta igen

Vi är en familj som gillar att promenera. Därför får det bli en till promenad in till Valletta. Den här gången följer vi strandpromenaden i Sliema så länge det går. Och den här dagen går den kommunala färjan så vi tar den över viken in till Valletta. Vi äter lunch på restaurang på samma restaurang som sist, Luciano, men den här gången väljer vi att sitta utomhus. Jag väljer att prova deras spaghetti vongole den här gången. Den smakar lika gott som spaghetti vongole nästan alltid gör.

Sedan strosar vi runt lite i huvudstaden. Hittar några byggnader och utsiktsplatser som vi inte såg förra gången. Och en fin park med både fin utsikt från en ståtlig terrass, fina statyer och vackra växter. Parken användes ursprungligen för att erbjuda rekreation för riddarna av den italienska språket av Malteserorden. Den öppnades för allmänheten år 1800, efter den franska ockupationen av Malta.

På eftermiddagen har jag hoppats att vi också ska hinna ta ett sista dopp i havet innan solen går ner, men väl tillbaka till hotellet inser vi att tiden springer fort när dagarna är så korta som i början av november. Så det får bli ett sista dopp i hotellpoolen istället.

På kvällen smiter jag och min sambo Anders ut för att köpa några födelsedagspresenter åt Albin som fyller 16 år i övermorgon och så checkar jag in oss på våra flighter via paddan, innan vi går ut och äter middag.

Les Gavroches, staty i Upper Barrakka Gardens, Valetta.

8. Fredag – tillbaka till Hyllie

Efter ännu en god hotellfrukost packar vi våra väskor och checkar vi ut från hotellet klockan 12. Vi hinner också med en sista promenad längs med vattnet i St Julian’s och bort mot Sliema innan hemresan. Den här dagen är vädret halvklart. Äter lunch gör vi på Fresco’s, som hunnit bli vår favoritrestaurang på Malta. Den här gången delar jag och min sambo på en pizza med parmaskinka, parmesanost och ruccolasallad. Gott!

Trots att vårt flyg går klockan fem på kvällen behöver vi lämna hotellet klockan två för att vara två och en halv timme före avgång på flygplatsen. Den tiden går inte alls åt och vi sitter en bra stund på Hard Rock Café inne på flygplatsen, under en vit kavaj som ska ha burits av Madonna, innan vi kommer iväg. På flyget sitter jag bredvid ett par föräldrar vars barn är allergiskt så de ber mig undvika att äta mat med nötter eller ägg i. Det enda säkra jag hittar på menyn är då gelébjörnar. Tur att vi hann äta lunch på Malta!

I Frankfurt äter vi kvällsmat på flygplatsen och jag väljer en typiskt tysk potatissoppa. Kastrup lämnar vi med tåg precis efter midnatt. Och bara en liten stund senare checkar vi in på hotellet i Hyllie igen.

Kyrkan heter Knisja tal-Karmnu.

9. Lördag – hemresa

På lördagsmorgonen väcker vi Albin med födelsedagssång och presenter och sedan återstår bara en sista hotellfrukost innan det är dags att ta tåget hem till Karlshamn igen.

Hotellfrukost på Hyllie Quality View.

Översta bilden visar en fiskare med sina nät i Marsaxlokk.

Läs mer: Många besvär och en ringrostig resenär

12 kommentarer på “Vår höstlovsresa till Malta – dag för dag

1. Jag var på Malta för … ja vad då, tio år sedan kanske? Valletta och Camino minns jag, men inte var vi bodde. Hur som helst var det en trevlig resa, kort men intensiv.

2. Marsaxlokk har 2 badstränder i vardera ände av hamnen, den till v mot Birzebbuga till har även haft duschar uppsatta över sommaren. Jag föredrar ändå den till h, den är större och utan tång och stenar.

3. Mycket hann ni med. Så annorlunda och vacker bild från sjukhusmuséet! Fina bilder för övrigt också. Jag minns att vi tyckte att maten var något enformig och smått tråkig, vi hade halvpension på hotellet.

4. ”Lågsäsong” lurigt i år, i alla fall här i Grekland. Mycket mer folk än vanligt! Antagligen många som väntat att resa tills de var färdigvaccinerade. Säsongen blev liksom förskjuten med en mycket svag start.

1. Ja, så kan det vara på Malta också! Vi var lite förvånade rent allmänt över mängden turister. Men många som brukar långresa i november har ju varit mer hänvisade till Europa i år. Så även om många också avvaktar helt med att resa utomlands kan detta tillsammans förklara att det var mer folk än förväntat på Malta.