höst · resa med barn · resa med ungdomar · resor

Lista – Alla våra höstlovsresor

Här tittar jag tillbaka på alla de höstlovsresor vi gjort tidigare år och glädjas åt det som varit.

Så här kommer vår lista:

2010 – Två veckor i Egypten

Egentligen – om vi ska vara petiga – så reste vi inte på det riktiga höstlovet när vi gjorde vår första höstlovsresa. Jag hade bokat sent och blivit både lycklig och förvånad att jag hittat en två veckor lång charterresa till ett riktigt bra pris under höstlovet och veckan innan. Men. Jag hade fattat fel vilken vecka som var höstlovsveckan. Jag trodde att höstlovet alltid är ”sista veckan i oktober”. Men det är ju alltid vecka 44! Och det här året, precis som i år, inföll denna ovanligt sent.

Så jag hade alltså i själva verket bokat in två veckor före höstlovet! Men vår äldste som då gick i ettan fick ändå ledigt från skolan och vi kom iväg på våra två veckor. (Tack Bodetorpsskolan!)

Vi snorklade i Röda Havet och gjorde utflykter både till Luxors spännande tempel och gravar (med buss) och till Kairos pyramider, museum och basarer (med flyg). En riktigt spännande resa, även om vi bodde All Inclusive på en, förutom korallreven, ganska tråkig charterort (Hurghada).

Jag gav dem Egyptens pyramider. Anton och Albin vid Giza, Kairo i oktober 2010.

2011 – En långweekend i Madrid

Igen var jag så där sent ute. Jag hade precis börjat på ett nytt jobb i Kristianstad och hade inte så många semesterdagar som genererades det året, på det nya jobbet, att det räckte till en hel vecka. Dessutom hade jag ett viktigt möte på jobbet i början av höstlovsveckan som inte gick att flytta på. Det fick bli en förlängd weekend i slutet av höstlovsveckan.

Jag hade tittat på resmål som till exempel Rom och andra populära storstäder i södra Europa. Men det fanns inga avgångar kvar som fungerade för oss. Då kom jag att tänka på Madrid. Och till Madrid fanns det flyg. Så det fick det bli.

Det visade sig vara ett utmärkt val för en höstlovsresa. Vädret var behagligt för utomhusaktiviteter och den spanska huvudstaden hade mycket spännande att visa upp. Då var våra barn fortfarande så små att de också uppskattade att leka en stund på varje lekplats vi passerade och då kunde vi föräldrar sitta på en bänk i solen och småprata medan barnen lekte av sig. Redan då älskade de oliver och jag minns ett tillfälle då de satte sig på marken, sedan vi ätit lunch, och åt inköpta oliver direkt ur burken som om det vore godis. Detta medan vi vuxna satt kvar vid bordet och drack te och kaffe. Restaurangen i fråga låg alldeles intill det kungliga slottet.

Andra minnen är att vi åkte dubbldäckare och då bland annat såg Real Madrids hemmaarena, båtrodd i en park och att vi åt tapas på en restaurang där övriga gäster var ur lokalbefolkningen och inga andra turister hittat de kvällar vi var där. Och så minns jag Halloween den 31 oktober och alla utklädda barn som var ute på stan den kvällen.

Anton, Albin och Anders ror i Madrid.

2012 – Ingen höstlovsresa

Det här året hade vi bokat in en Australien-resa över jul och nyår och behövde spara både pengar och semesterdagar till den. Så det blev ingen höstlovsresa alls den gången.

2013 – Långweekend i Venedig

Vi var tre dagar i Venedig det här höstlovet. Att Venedig är en annorlunda stad med sina kanaler istället för gator är uppenbart och fascinerande även för barn. Att åka gondol eller Vaporetto genom staden är ett roligt äventyr för både stora och små. I alla fall när inte trängseln på vaporetton blir för häftig. En dag gjorde vi en utflykt till ön Burano där vi hittade en liten lekplats på i en park på grannön Mazzorbo som det gick bra att promenera till via en bro.

Våra barn hade sett den tecknade filmen ”Scoobydoo och gondoljärspöket” innan resan och det gjorde att vi kunde spana efter och skoja om ”gondoljärspöket” under vår vistelse. Vilket nog gav barnen lite extra krydda.

När jag efter resan frågade barnen vad de gillade bäst i Venedig svarade båda: ”åka gondol.” Resan var bra, sa han som då var nioåringen. Att gå runt var trevligt. Och den stora träbron var fin. Godaste maten var pasta med fyra ostar, tyckte han som då var sjuåringen. Båda uppskattade annars både pizza och pasta i olika varianter.

Anton och Albin åker gondol i Venedig.

2014 – En vecka i Rom

Tänk att gå en höstlovsdag längs Tibern, titta på roligt parkerade bilar och se platanerna skifta i höstfärger. Titta på duvorna och promenera via broarna vid Tiberön och förbi Cloaca Maxima. Tänk dig en underjordisk avloppskanal från 600-talet före Kristus som fortfarande är i bruk. Snacka om hållbart samhällsbyggande!

Vi bodde i en lägenhet på bottenvåningen i ett vackert gammalt flerfamiljshus inne i centrala Rom. Lägenheten låg alldeles intill Tibern där det var fint att promenera längs vattnet med Petersskyrkans kupol i bakgrunden. Det var inte heller långt till Piazza Navona. Där åt vi middag på kvällen eller tog en gelato – en italiensk glass – efter maten . Oftast med smak av pistage.

Vi såg Colloseum. Och Vatikanen när påven talade till folket. Vi gjorde en utflykt till Roms akvedukter och vi besökte också den fina badorten Sperlonga och fick oss där till och med ett dopp i havet.

Albin och Anton vid Colloseum i Rom.

2015 – Cypern och Aten

Det här året använde vi i stort sett hela höstlovsveckan och valde att fördela dagarna mellan Cypern och Aten i Grekland. Första dagen på Cypern – söndagen – var det mulet och vi passade på att göra den utflykt till huvudstaden som vi tänkt göra någon dag senare. Nicosia heter den cypriotiska huvudstaden på svenska och engelska. Lefkosia heter den på grekiska. Möjligen också på turkiska. Jag vet inte. Rakt igenom gamla stan skär linjen som delar den norra, turkiska, delen av ön från den södra.

Sen hade vi tur med vädret två dagar i rad. Soliga förmiddagar då vi kunde gå ner för de många trappstegen till Konnos Beach. Lapa lite sol och snorkla i det turkosa vattnet. Läsa lite i en bok. Vandra i en nationalpark. Doft av timjan och eukalyptus. Macchia och vackra vyer över Medelhavet.

Och så ett par dagar i Aten. Templet Parthenon högst upp på ett berg. På samma berg som det medeltida Plaka-området, där vi åt gott och också bodde. Med fin frukostutsikt mot templet. Och en dagsutflykt till en grekisk ö. En av de närmaste. Egina.

Anton och Albin äter lunch i den turkiska delen av Nicosia, Cyperns huvudstad.

2016 – En långweekend i New York

Ännu ett sådant där år med få semesterdagar kvar till höstlovet. Ändå valde vi att åka hela vägen till New York.

Lite knäppt kanske. Men en fin resa blev det. Där vi såg Frihetsgudinnan och Manhattans skyline gratis från Staten Island Ferry. Och där vi såg minnesmärket över 11 september. Vi gick också över Brooklynbron och åt hummer ur korvbröd under den. Vi gick genom China Town och på High Line. Såg Times Square och Central Park. Och vi var uppe i Empire State Building. Bland annat.

Bodde gjorde vi på ett gulligt litet hotell på södra Manhattan. Bland finanskvarter och irländska pubar.

Anton och Albin på utsiktsplatformen uppe i Empire State Building.

2017 – Cinque Terre och Milano

Egentligen hade jag tänkt mig ett helt annat resmål på höstlovet, men medan jag tvekade hann den resan bli fullbokad. Så då började jag se mig om efter biljetter till storstäder runt om i Europa som vi ännu inte besökt. Och det var då jag hittade de extremt billiga biljetterna till Milano. Med direktflyg från Kastrup. Ibland har man tur. Det var i början av juni som jag slog till. Det fick bli en kombination med både Milano och Ligurien.

Efter en natt vid flygplatsen i Milano tog vi direkt tåget ner till Cinque Terre för två nätter i Vernazza och två i Manarola. Vi vandrade, badade i Medelhavet, åt gott och besökte alla fem byarna. Här kan du läsa mina 7 bästa tips från Cinque Terre.

Vi avslutade sedan vår höstlovsresa till Italien med ett par dagar i Milano som vi mest av allt ägnade åt att strosa omkring. Vi hittade till kanalerna i Milano, inlindade i ett lätt höstdis. Parken Indro Montanelli visade sig vara mycket vacker i höstskrud.

Milano är Italiens näst största stad efter Rom men mitt intryck var att staden påminner mer om den franska huvudstaden än om den Italienska. Och lite påminner den kanske om Lissabon och Norrköping också, med sina gula spårvagnar.

Albin och Anton i Vernazza, Cinque Terre.

2018 – Rundresa med tåg i Spanien

Vi flög in till Valencia och hem från Madrid. Däremellan åkte vi tåg till Alicante och sedan bil vidare till Torrevieja. Och tåg igen från Alicante till Madrid.

I Valencia promenerade vi en och en halv mil. Såg gamla stan, bland annat från kyrktornet Torre del Miguelete, vetenskapsstaden Ciutat de les Arts i les Ciències och stranden där vi åt paella.

I Alicante tillbringade vi ett par timmar tillsammans med goda vänner innan hela sällskapet fortsatte vidare till Torrevieja. Där regnade det någon dag men vi fick också en fin dag med dopp i havet, en fin dag på ön Tabarca samt gjorde en dag med utflykt till Lo Pagán där vi såg saliner, fåglar och vindpumpar.

I Madrid bodde vi på samma hotell som vi bodde på 7 år tidigare, strosade runt och återupplevde minnen. Samt åt tapas.

Albin och Anton på ön Tabarca, Spanien.

2019 – Singapore och Borneo

Egentligen är det kanske inte jättebra att ta en extra vecka i samband med höstlovet, men 2019 lyckades vi i allafall få ledigt för våra killar så att vi kunde hänga på min bror och hans familj på en resa till Singapore och Borneo. Så här i efterhand, när vi vet hur det blev med resandet bara några månader senare, är jag extra glad att vi faktiskt gjorde den här resan.

I Singapore badade vi i takpooler och åt på en nepalesisk restaurang i Little India. Och på Borneo upplevde vi massor av spännande natur med höga berg, världens största blomma, havssköldpaddor, orangutanger och andra apor, fåglar, den utrotningshotade Borneoelefanten och korallrev med färgglada fiskar. Bland annat vid ön Lankayan.

En resa att leva länge på!

Anton provar på att dyka med tuber vid ön Lankayan, Borneo
Albin badar på ön Lankayan, Borneo.

2020 – En kortis till Smyge

Vi hade hoppats på att komma iväg till Japan eller i andra hand till Italien, men det slutade med att vi fick nöja oss med ett par dagar i Skåne. Det var på fredag kväll precis före höstlovet som jag hittade det alternativ som till slut skulle bli verklighet. Redan nästa dag gav vi oss av. Och fick som överraskning se fält fulla med lila blommor i Abbekås strax innan vi var framme i Smygehus Havsbad. Där bodde vi två nätter, promenerade längs stranden, badade i en liten inomhusbassäng och åt gott.

Vi gjorde också ett besök i Svedala och åt lunch hos Anita på Börringe kloster. Och tittade också till Smygehus, Sveriges sydligaste punkt.

Och längre söder ut än så vågade vi oss alltså inte förra hösten. Vi får väl se om vi gör det i år.

Albin och Anton på stranden vid Smygehamn.

2021 – Malta

Det var vår första resa utanför Skandinavien sedan pandemin började flåsa oss i nacken, på väg hem med tåg från sportlovet i norra Italien 2020. Och vi hade inte flugit på nästan exakt två år. Men klimatkompenserade resan gjorde vi, så klart. Och bar ansiktsmask inomhus gjorde vi också. Och fyllde i flera extra blanketter och formulär.

Det var till det lilla medelhavslandet som det Malta bar av på höstlovet 2021.

Väl framme och incheckade på hotellet kunde vi ge oss ut i den maltesiska kvällen i den blå timmen för att promenera lite längs strandpromenaden och bekanta oss med ”våra” kvarter i St Julian’s.

Det hade regnat en skur men nu var det uppehåll. Kvällen var varken het eller sval. Som rumstemperatur ungefär. Inga ytterkläder behövdes. Och just i det ögonblicket kändes det att det varit värt allt besvär för att ta oss hit.

De kommande dagarna promenerade vi också från St Julian’s till Valletta, gjorde utflykter till småstäderna Mdina och Marsaxlokk och ön Comino. En sammanfattning av vår resa till Malta hittar du här.

Utflykt till den ”blå lagunen” på Comino.

2022 – Ingen höstlovsresa

Att jag hade nytt jobb gjorde att vi inte kunde resa alls på höstlovet.

2023 – En långweekend i Sofia

Vår sista höstlovsresa. Albin, som är yngst i familjen, går nu i trean på gymnasiet och framöver kommer det därför inte finnas någon som helst anledning för oss att resa just den här veckan på året. När alla resor är som allra dyrast.

Anders hade bara två semesterdagar kvar och därför fick det bli en förlängd weekend. Den gick till Bulgariens huvudstad Sofia som visade sig från sin soliga sida. Säkert gör vädret sitt till men vi tycker verkligen om Sofia. En stad omgiven av berg i ett land med en fascinerande historia från grottbjörnens folk på stenåldern, via romarriket, ottomanerna och Warszawa-pakten till Nato och EU. Och med bulgarerna som ett alldeles eget blandfolk med något oklart ursprung.

Det känns bra att det blev en fin avslutning på våra många höstlovsresor under det att våra pojkar vuxit upp från små valpar till vuxna män.

Och det är bara att konstatera att var sak har sin tid.

Albin och Anton i Sofias ”underjord” där antika utgrävningar visas gratis.

Vinjettbilden överst i inlägget: Anton och Albin på vandring i Cinque Terre.

Läs mer: Höstlovsresa – mina 10 bästa tips!