Det är en lördagsförmiddag i början av augusti. Det regnar. Och när det regnar i New York på sommaren regnar det ofta rejält. Så också den här gången. Vi är ett gäng på åtta personer i olika åldrar som trotsar vädrets makter och promenerar i området runt Grand Central Station och Rockefeller Center. Det är… Fortsätt läsa New York i regnet
Författare: Inger Hansson
Bara en gatubild från NY
Gatabild från Södra Manhattan. Från korsningen John Street / William Street. Byggnaden som syns i bakgrunden är One World Trade Center. Människorna som skymtas längst ner till vänster vet jag inte vilka de är, däremot.
Vardag igen – pekar pilarna uppåt eller neråt?
Vardag igen. Bilden är ifrån stolsryggen mittemot. På det lila Pågatåget, Skånetrafikens pendeltåg. Men pekar pilarna uppåt eller nedåt? Är det kanske lite som den där om färgen på klänningen? Att det sitter i betraktarens ögon. Jetlag Jag är nog minst en smula jetlagad. I natt klockan två vaknade jag och undrade i vilket hotellrum… Fortsätt läsa Vardag igen – pekar pilarna uppåt eller neråt?
Vilken resa!
Gryning över Färöarna i morse. Jag har aldrig besökt Färöarna. Det finns så mycket kvar att se och uppleva i världen. Men bara på den här resan har vi redan upplevt fantastiskt mycket. Vi varit på en generationsresa, 17 personer i New York, som min pappa och hans sambo bjöd med oss på. Helt fantastiskt!… Fortsätt läsa Vilken resa!
Mina franska kvarter i New Orleans
Vi har fem kvällar, fem nätter och fyra dagar i New Orleans. Vi lämnar nämligen staden med ett mycket tidigt morgonflyg på fredag. Det har varit en intensiv sommar. Vi är här för att ta det lugnt, se stadens franska kvarter och göra en naturutflykt till de berömda träskmarkerna. New Orleans, är den största staden… Fortsätt läsa Mina franska kvarter i New Orleans
Alligatorer och tvättbjörnar i New Orleans träskmarker
Två saker ville jag uppleva i New Orleans. Dels stadens berömda "French Quarter". Och dels en så kallad "Swamp Tour" i Louisianas träskmarker. I övrigt är vi här för att ta det lugnt och vila upp oss innan jobb och skola drar igång igen. Träskturen blev av i går. Det var inte helt lätt att… Fortsätt läsa Alligatorer och tvättbjörnar i New Orleans träskmarker
Med båt till Niagarafallen
Att åka i en tunna nedför Niagarafallet är numera strikt förbjudet. Däremot är det mycket vanligt att åka båt uppströms fram till Hästskofallen. Antingen åker du i en röd båt från den Kanadensiska sidan eller så gör du som vi och tar den blå båten från den amerikanska sidan. Den första glimt vi får av… Fortsätt läsa Med båt till Niagarafallen
Rapport från en veranda i New Orleans
Jag sitter insvept i badhandduken vi köpte på Rockaway Beach, New York. Just nu sitter jag på verandan utanför hotellrummet. Verandan löper runt hela andra våningen på hotellet. Ljudet från ett byggarbete i närheten. Annars är det lugnt i den här delen av de franska kvarteren. En och annan bil kör förbi. Då och då… Fortsätt läsa Rapport från en veranda i New Orleans
Rock, rock, Rockaway Beach
Visste du att det finns badstränder i New York? Det visste jag. Men jag hade aldrig besökt någon av dem. "Rock, rock, Rockaway Beach", är en strof ur en sång. Jag ville åka dit en gång. Så då gjorde vi det. Vi provade berömda Rockaway Beach på resans andra dag. Det är en måndag i… Fortsätt läsa Rock, rock, Rockaway Beach
Niagarafallen
Finns massor att berätta. Återkommer.
Gratis fredagskväll på Museum of Modern Art = trångt
Fredagar efter klockan 16 är det fri entré till moderna museet i New York. MoMA. Det är inte exakt kaos. Det är ganska välordnat. Men trångt är det. Kön ringlar sig runt halva kvarteret. Men den rinner på snabbt. Precis innan dörren får vi var sin gratisbiljett. Väl inne är det mycket folk. Väldigt mycket.… Fortsätt läsa Gratis fredagskväll på Museum of Modern Art = trångt
New York, New York…
Solsemester och blodmåne i Östergötland
Vi väntade länge på blodmånen igår kväll. Antagligen var det till att börja med för ljust för att vi skulle se den. Annars har vi haft en fin vecka hemma hos pappa i Östergötland. Sol och bad. Har nog aldrig varit så varmt, så länge, i sjön Näknen. Badtemperaturer som i Thailand. Dessutom har vi… Fortsätt läsa Solsemester och blodmåne i Östergötland
En by och ett slott i Gorey på Jersey
Här hemma i Karlshamn pågår Östersjöfestivalen för fullt. Runt om i landet härjar skogsbränder. Det första roar mig något. Det andra oroar mig mycket. Men just nu tänker jag tillbaka en stund på Jersey. Jag har berättat förut om att vi gjorde en improviserad utflykt med buss från Saint Hellier när vi var på Jersey.… Fortsätt läsa En by och ett slott i Gorey på Jersey
Normandies vita klippor – en utflykt med förvecklingar
Ser du de två röda prickarna på stranden? Det är människor! (Min sambo och vår yngsta son, 12-åringen.) Vi har besökt två platser vid Alabasterkusten. Även om det inte riktigt var meningen att besöka båda två så kan jag så här i efterhand konstatera att bägge platserna var både sevärda och vackra. Som Dovers vita… Fortsätt läsa Normandies vita klippor – en utflykt med förvecklingar
Grattis Frankrike!
Grattis till VM-guld i fotboll för herrlandslag, Frankrike! Bilder från Cabourg under åttondelsfinalen och Paris efter kvarten. Tror att ni alla, på dessa bilder, är ännu gladare nu. Än en gång: Grattis!
Staden Houlgate i Normandie och hotellet vi bodde på
Att vi hamnar just i Houlgate i departementet Calvados är mest en slump. När jag letar ett hotell att ha som bas tre nätter för utflykter i Normandie fastnar jag för Pierre & Vacances strax utanför Houlgate på en höjd med utsikt över turistorten och havet på håll. Lägenhetshotellet När vi kommer hit är receptionen… Fortsätt läsa Staden Houlgate i Normandie och hotellet vi bodde på
En dag för D-day
Den 6 juni 1944 landsteg andra världskrigets allierade trupper på fem stränder i Normandie, Frankrike. Syftet var att befria Europa från Nazisternas skräckvälde. Vi ägnade en dag på vår tåg-, bil- och båtresa i Europa åt stränderna Utah och Omaha där de amerikanska trupperna gick i land. Utah Beach När vi lämnar lägenhetshotellet i utkanten… Fortsätt läsa En dag för D-day
Beauvoir – by nära Mont Saint-Michel
Ungefär en halvmil från den vackra klosterön Mont Saint-Michel i Normandie ligger den lilla byn Beauvoir. Den har bara 410 invånare och är, trots närheten till en av Frankrikes mest berömda sevärdheter, en ganska sömnig liten bondby. Den finns belagd från 1100-talet och namnet betyder ungefär "vacker utsikt". Och vacker utsikt är det ju onekligen… Fortsätt läsa Beauvoir – by nära Mont Saint-Michel
Saint-Malo – en pärla i Bretagne med Europas häftigaste tidvatten
Vi åker tåg norrut genom Europa. Vi är på väg hem från en tågsemester där vi haft staden Saint-Malo som bas. Ännu en fransk pärla, som till exempel La Rochelle och Menton, som är kända turistorter för fransmännen själva, men som är relativt okända i Sverige. Något som inte stämmerVi anländer första gången till Saint-Malo… Fortsätt läsa Saint-Malo – en pärla i Bretagne med Europas häftigaste tidvatten