Idag på lunchen på jobbet kom vi att prata om skolmat. Ett samtal som så småningom fick mig att minnas en historia om kräm på svarta oliver som jag fått återberättad för mig. Jag minns hur jag på lågstadiet gömde matresterna i engångsmuggen för att slippa äta upp. Jo, vi hade engångsmuggar! Och plasttallrikar och… Fortsätt läsa Om kräm på svarta oliver och annat smått och (o)gott
Författare: Inger Hansson
Cash eller kort på Zanzibar?
Jag läser på inför resan en resa med familjen till Tanzania och ön Zanzibar med en utflykt till fastlandet på ett par dagar. På bloggen Dryden hittade jag ett antal inlägg om Zanzibar. Fastnade för informationen att uttagsautomater i princip saknas och att det är cash i US dollar som gäller att ha med sig.… Fortsätt läsa Cash eller kort på Zanzibar?
Varning för att beställa kamera från Rajala i julhandeln!
När det var Black Friday beställde jag en ny kamera på nätet. Jag ville ha en i princip likadan som jag redan har. Men med wi-fi. Priset var bra på rean för snart två veckor sedan. Men någon kamera har inte kommit än. Trots att de på hemsidan anger att de levererar inom 3-4 vardagar.… Fortsätt läsa Varning för att beställa kamera från Rajala i julhandeln!
Skyll inte växthuseffekten på svenskarnas Thailandsresor!
I veckan läste jag en debattartikel där en svensk eko-bonde kände att hennes kor var orättvist anklagade för växthuseffekten. Istället skyllde hon på svenskarnas många Thailandsresor. Suck. Hur mycket, ungefär, av utsläpp av växthusgaser orsakade av svenskars konsumtion tror du att att Thailandsresorna står för? Ganska exakt en procent skulle jag tro. De andra 99 procenten… Fortsätt läsa Skyll inte växthuseffekten på svenskarnas Thailandsresor!
Hurra för en makalös manick! UV-ljus på vattenverket i Åhus
Den startade på ett kick, UV-ljusanläggningen i Åhus vattenverk. Stort tack till alla inblandade!
Det lutar åt att vi ansöker om visum på Zanzibars flygplats
Det börjar närma sig avresa till Tanzania. En kort bit in på det nya året, några dagar före min 50-årsdag, åker vi. Vaccinationsrådgivning är inbokad på sjukhuset i Karlskrona den 22 december. Malariaprofylax lär vi behöva. Vaccination mot gula febern tror jag däremot inte att vi ska behöva eftersom vi reser direkt från Europa till… Fortsätt läsa Det lutar åt att vi ansöker om visum på Zanzibars flygplats
När ska man boka resan?
SVT har satt ihop ett litet filmklipp där de hänvisar till olika undersökningar. För reguljära resor verkar det vara 8 veckor innan avresa som ger billigast resor. Utom charter som är billigast ett halvår innan avresa. Och dyrast en månad innan. Billigaste veckodag att resa ska vara på tisdagar och billigaste tidpunkt för att boka… Fortsätt läsa När ska man boka resan?
Jo, jag är deprimerad på riktigt, men hoppas på ljuset
Det här är ingen politisk blogg. Det är inte heller en blogg som handlar om mig som person. Det är ändå i det gränslandet jag hamnat i mina senaste inlägg. Utan ett fungerande själv och utan en fungerande värld är det ingen mening med att skriva om resor och utflykter i naturen och övriga omgivningar.… Fortsätt läsa Jo, jag är deprimerad på riktigt, men hoppas på ljuset
Hur det än är
Hur det än är. Det lät bli sommar igen. Sol som skiner igen. Blå himmel igen. Raps som blommar igen. Får en ändå hoppas. Inte ens mörkermännen kan måla hela himlen svart. Tror jag. Även om det känns så ibland. "Man måste ta folks oro på allvar", heter det. Bra. Ta då gärna oss på… Fortsätt läsa Hur det än är
Ljuset i mörkret
Utanför tåget ett snöigt Skåne. Snön lyser upp i novembermörkret. Gårdagens konsert med Kent på Malmö arena lös också upp i mörktet. Trots att det är ett avsked. Kanske just för att det är ett avsked. Slutet för världen som vi känner den. Vi tar farväl av en förlorad värld. Vad ska komma sen? Mer… Fortsätt läsa Ljuset i mörkret
Det här är de vita outbildads revolt
Fel låt vann. Mörkt ute, mörkt inne, mörkt i hjärta, mörkt i sinne. Lögnen som det nya sanna. Håna och svartmåla etniska minoriteter, funktionsnedsatta och kvinnor (de senare förutsatt att de inte är så vackra att se på så att man vill ofreda dem - då ofredar man istället och hånet kommer först i och… Fortsätt läsa Det här är de vita outbildads revolt
En film från New York och dessutom födelsedag
https://youtu.be/GgeKic-vm2w Alltså. Jag har ägnat nästan hela helgen åt att klippa ihop en 12 minuter lång film från New York. Ändå blev det så här taffligt. Jag både filmar och klipper i mobilen. Vid ett tillfälle imorse ändrade plötsligt iMovie om hela filmen. La in två sekunder svart ruta i slutet av alla klipp och… Fortsätt läsa En film från New York och dessutom födelsedag
Mera high life på High Line
Skrev igår om 7 gratis sevärdheter i New York som du inte får missa. En av dem är High Line. En gammal nedlagd upphöjd tågbana som har byggts om till park med promenadstråk, bänkar, solstolar och konstverk. Här kommer några bilder till:
New York finns i ett parallellt universum
"Parallella världar eller parallella universa är ett koncept inom science fiction som innebär att det finns mer än en verklighet eller tidslinje. Den modellen har sitt ursprung i klassiska föreställningar om alternativa verkligheter och så kallade andra dimensioner." Citat: Wikipedia Om du frågar mig så är New York ett sådant parallellt universum. En alternativ verklighet.… Fortsätt läsa New York finns i ett parallellt universum
New York – 7 gratis sevärdheter du inte får missa
New York är ett ganska dyrt resmål. Dels är flygresan relativt lång, dels är det en av världens största storstäder och dels är dollarn stark just nu. Hotellpriserna är därför också höga, även om det också finns prisvärda alternativ. Så vad göra om du brännt en stor del av reskassan redan på flyg och hotell?… Fortsätt läsa New York – 7 gratis sevärdheter du inte får missa
Halloween i New York
Det var en slump att vi i går promenerade förbi något som liknade festivalförberedelser och att jag därför kom att googla på vad för slags parad som förbereddes. Det visade sig att den största Halloweenparaden i New York heter "the Village Haloween Parade" och går längs sjätte avenyn från Spring Steet till sextonde gatan varje… Fortsätt läsa Halloween i New York
Egentligen är det vansinne
Vi åker tåg genom ett soligt och höstvackert Skåne. Det är nästan exakt fyra dygn sedan vi gjorde samma resa, i samma soliga landskap, men åt andra hållet. Bilden ovan fotograferade jag med mobilkameran från tåget och Öresundsbron när vi var på väg till Kastrup för att flyga till New York. Jag har aldrig förut… Fortsätt läsa Egentligen är det vansinne
Livet är en resa
Månen hänger som en tunn skära över den gryende dagen. Jag åker tåg genom Blekinges jordbrukslandskap och tänker att jag nästan kan se den där pojken i början av en långfilm, som ligger och sover på månen. Ditt liv är en långfilm där du är huvudpersonen. Sägs det. Men kanske är livet mer som ett… Fortsätt läsa Livet är en resa
En global själ i ett småstadshjärta
Att inte söka sig till storstaden var ett medvetet val. Där sitter människor bort stora delar av sitt liv i bilar och pendeltåg. Där är samhället segregerat och brottsligheten hög. Hon var ung och miljömedveten. Ville kunna cykla till jobbet och ha nära till allt. Leva i ett lägre tempo med mer utrymme för eftertänksamhet.… Fortsätt läsa En global själ i ett småstadshjärta
Grundvattenresa till Köpenhamn
I morse gick jag direkt från Pågatåget till den buss som tar Kristianstadsslättens Grundvattenråd på studiebesök till Köpenhamn. Bussen rullar genom ett höstfärgat och regnigt Skåne. Vattendroppar på fönsterrutorna. I höjd med Eslöv börjat det klarna upp lite och soluppgången ses som rosa strimmor vid horisonten. I Lund tar vi upp några personer som bor… Fortsätt läsa Grundvattenresa till Köpenhamn