Vi har fyra timmar mellan tåg i Stockholm. Vi väljer att tillbringa en del av den tiden i en annan tid. I medeltiden. Besöket kostar gratis. Medeltidsmuseet Museet ligger på samma holme som riksdagshuset och är resultatet av ett garageprojekt som aldrig blev färdigt, i och med att resterna av Stockholms medeltida stadsmur hittades här.… Fortsätt läsa En tur till medeltiden
Författare: Inger Hansson
Hemlig överraskningsutflykt – vart är vi på väg?
Av min bror och svägerska fick vi en hemlig överraskningsutflykt i födelsedagspresent. I förrgår var det dags att lösa in värdekupongen. Vill du gissa resmålet? Då sätter vi oss tillrätta i ett tåg som inte längre går på ett spår som inte längre är. Och reser mot okänt mål. Nu är det dags att ställa… Fortsätt läsa Hemlig överraskningsutflykt – vart är vi på väg?
Första arbetsdagen? 7 saker till tröst
1. Att sörja den nyss avslutade semestern är fullt normalt. Du är inte ensam. De flesta av oss tycker att det är jobbigt att ställa om till vardag efter semestern. 2. Semestern är en bubbla där du, i samråd med dina närmaste, rår över din egen tid och ändå har tillgång till frukterna av ditt… Fortsätt läsa Första arbetsdagen? 7 saker till tröst
Bara ett litet vykort från Sverige
Den 30 juli 2017 Halloj! Vi är på semester i Sverige. Vi har det bra. Idag har vi haft fint väder. Vi har badat. Och pojkarna har fiskat med sin morfar och sina kusiner. De fick ingen fisk. Senare fiskade Albin och Anders. De fick en mört. Med somriga hälsningar Inger
Varför anlitar inte flygbolagen läkare via Internet?
Sveriges Radio har rapporterat att beredskapen att hantera akut sjuka ombord på ett passagerarflygplan kan variera stort mellan olika flygningar och flygbolag. Ekot berättar att man inte sällan beroende av sjukvårdskunniga resenärer som råkar finnas med på planet. Doktor ombord? Jag har varit med om ett par sådana incidenter som barn, men minns dem bara… Fortsätt läsa Varför anlitar inte flygbolagen läkare via Internet?
Ge tillbaka till världen!
Halloj! Jag har just startat den här insamlingen för oss som gillar att resa och som vill ge tillbaka till jordklotet som tack för de frukter vi fått njuta och som kompensation för de miljöavtryck som vårt resande orsakar. Jag har själv just bidragit med 1200 kr för att ge tillbaka för det här årets… Fortsätt läsa Ge tillbaka till världen!
Länderna som flest har besökt – hela listan
Just nu pågår en omröstning eller snarare enkät i en grupp på Facebook som jag är medlem i om vilka länder som gruppmedlemmarna besökt. Även om enkäten inte är avslutad än tycker jag att det redan nu är en intressant lista. Jag väljer därför att publicera den här som den ser ut just nu. Både… Fortsätt läsa Länderna som flest har besökt – hela listan
Hur bota bokningströtthet?
Bloggen Johnnybajdzjan skriver om att halka efter i reseplanering och bokning. Det gör jag också! Förutom de skäl han nämner tror jag att jag har blivit lite "bokningstrött" det senaste året. Det som förut varit en del av nöjet - att boka resorna - har börjat kännas ungefär lika roligt som att betala månadsräkningarna. Ganska… Fortsätt läsa Hur bota bokningströtthet?
Mallorca – blev av med betalkort och körkort, hyrde bil och gick för långt
Varje resa har sina missöden. Den här resans inträffar inom loppet av mindre än ett dygn: Först blir jag av med både mitt Mastercard och mitt körkort på kvällen och nästa morgon går vi en oplanerad och onödig långpromenad för att hämta ut den förbokade hyrbilen. Det är när vi ska gå och lägga oss… Fortsätt läsa Mallorca – blev av med betalkort och körkort, hyrde bil och gick för långt
Karlshamn bortom festivalbruset
Nu pågår Östersjöfestivalen i Karlshamn igen. Alltid vecka 29. Nytt för i år är bland annat mattält vid Näsviken - det har vi inte testat än - och att festivalparaden bara går en kväll. Det blir ikväll - torsdag - klockan 19. Same, same Annars är det mesta som vanligt. Väldigt mycket folk på stan.… Fortsätt läsa Karlshamn bortom festivalbruset
Att få blogg-beröm av Lottie Knutson
I förra veckan läste jag ett blogginlägg av Lottie Knutson, som var informationschef för Fritidsresor under många år och i den rollen den som gav mest trovärdig information och trygghet till svenska folket under tsunamikatastrofen i Thailand 2004. Hon är numera styrelseproffs, journalist och bloggare. Bloggposten jag läste handlar om lavendelfälten i Provence. Att hitta… Fortsätt läsa Att få blogg-beröm av Lottie Knutson
Att fira 50-åring i Port de Sóller
Den 30 juni fyllde min svägerska 50 år. Vi välkomnade hela familjen till Mallorca och var med på firandet under ett knappt dygn i Port de Sóller som jag och min sambo Anders har besökt en eller två gånger förut. Vi är inte helt säkra på att vi faktiskt var här när vi besökte Mallorca… Fortsätt läsa Att fira 50-åring i Port de Sóller
Protesterna mot turismen på Mallorca och i Venedig
En väldigt intressant artikel i en av kvällstidningarna beskriver idag en framväxande proteströrelse mot turism på Mallorca. Intressant också att en person lyfter fram turister som köper egna hus eller hyr på mer "äkta platser" som Palma och i byarna som största problemet och förespråkar Magaluf som ett bättre alternativ (inte för mig!) medan andra säger… Fortsätt läsa Protesterna mot turismen på Mallorca och i Venedig
Fotostopp i Fornalutx
Om du åker bil till Biniaraix från Soller passerar du Fornalutx på vägen. Men för den som vandrar ligger Biniaraix på vägen till Fornalutx. Byn har knappt 700 invånare och ligger bland bergstoppar och apelsinlundar på västra Mallorca. Jag skulle gärna vandrat bland citrusdoftande träd mellan byarna. Men för år vår del blev det ett… Fortsätt läsa Fotostopp i Fornalutx
Är det inte egentligen mest skit med att resa?
Jag var inne lite på det redan i gårdagens blogginlägg. Att både resetidningar och vi själva i sociala medier gärna framhåller enbart det som är positivt med att resa. Men att resa är inte alltid som att sväva fram på några rosa moln. Långt ifrån. Så är det inte egentligen mest skit med att resa?… Fortsätt läsa Är det inte egentligen mest skit med att resa?
Alla är reseinfluerare! Blir det resejournalistikens död?
Jag tycker att det är en fantastiskt märkvärdig sak att resa och se sig om i världen. Det är därför jag läser så mycket om resor. Och det är därför jag skriver så mycket om just resor i den här bloggen. Men: Det är en kväll i juli 2017 när jag bläddrar igenom mitt flöde… Fortsätt läsa Alla är reseinfluerare! Blir det resejournalistikens död?
Biniaraix – byn på Mallorca där minstingen vägrade
På vägen till Port De Sóller har jag bestämt att vi ska göra ett stopp i den lilla byn Biniaraix. Jag har sett ett foto av byn i min guidebok och tyckte att den såg gullig ut. Dessutom ligger den nära nog längs vägen. Jag valde mellan den byn och Fornalutx för ett kort stopp… Fortsätt läsa Biniaraix – byn på Mallorca där minstingen vägrade
Soluppgången vid Playa de Muro, Mallorca
Det misslyckades på första försöket. Att gå upp klockan sex på morgonen för att se soluppgången vid Playa de Muro på Mallorca. Men på andra försöket lyckas det. Vi kommer upp och ut i den tidiga sommarmorgonen. Barnen får sova vidare medan vi smiter ut ur vårt rum på Hotel Zafiro Bahia, ner och förbi… Fortsätt läsa Soluppgången vid Playa de Muro, Mallorca
Hellre gamla Alcúdia än nya Alcudia!
Jag har hört att både hamnen och stranden ska vara fina i Port d'Alcúdia, badorten på Mallorca som oftast benämns som bara Alcudia. Och det stämmer säkert, men det vi såg av hotellområdena när vi cirkulerade runt med transferbussen såg inte så trevligt ut faktiskt. Väldigt mycket turistort standardformulär 1A. Standardhotell, plastiga restauranger och krimskramsaffärer.… Fortsätt läsa Hellre gamla Alcúdia än nya Alcudia!
Fågelskådning, ”djungel” och björnbär i Parc Natural de S’Albufera på Mallorca
Strax norr om Playa de Muro och några kilometer söder om Port d'Alcudia ligger ett naturreservat lite otippat i ett utdikat våtmarksområde. Men trots dikena från mitten av 1800-talet är området fortfarande relativt fuktigt och här är gott om fåglar. Vi kommer hit strax innan sista insläpp i reservatet klockan 16. Vi går längs med… Fortsätt läsa Fågelskådning, ”djungel” och björnbär i Parc Natural de S’Albufera på Mallorca