Jag läste ett inlägg om Luke's Lobster idag. Kom då att tänka på när vi förra höstlovet åt hummer i korvbröd under Brooklynbron. Var säker på att jag bloggat om det så jag googlade men hittade inget inlägg. Blandar väl ihop det med att jag pratade om stället i min film om New York på… Fortsätt läsa Äta hummer i korvbröd under Brooklynbron
Författare: Inger Hansson
Karlshamn ikväll
Problem att kommentera i bloggar
Nu ska jag berätta varför jag nästan aldrig kommenterar direkt i bloggar om jag inte kan göra det som inloggad i WordPress. Och även fått problem med det också. Men hittat en lösning. Värt ett försök Det här gäller bloggen Dryden men skulle kunna vara många. Tänkte att det var länge sedan jag försökt kommentera… Fortsätt läsa Problem att kommentera i bloggar
En gång världens minsta konungarike – Tavolara
När vi är på Sardinien gör vi en båtutflykt till en badstrand med söderhavskänsla. Inte anar jag då att ön där stranden ligger en gång var ett eget konungarike. "Världens minsta" till och med. Det upptäcker jag först när jag hemma i Sverige googlar för att hitta information om den kyrkogård jag sett och fotograferat… Fortsätt läsa En gång världens minsta konungarike – Tavolara
Kokningsrekommendation i Rickarum
I morse när jag satt på tåget på väg till jobbet ringde Jan som är samordnare på vattenverken i Kristianstads kommun. Vi hade fått preliminära provsvar som inte var bra. Informationen ledde fram till att vi som säkerhetsåtgärd gick ut med en kokningsrekommendation: "Vid en rutinkontroll har bakterier upptäckts i dricksvattnet i Rickarum och därför… Fortsätt läsa Kokningsrekommendation i Rickarum
Visst kan papperskorgar vara snygga!
Där många människor semestrar i naturen behövs papperskorgar. Om det saknas är det så klart ingen ursäkt för att skräpa ner. Det går bra att ta med sig skräpet hem. Har du släpat dit sakerna kan du gott ta med dem därifrån också. Men ändå. Papperskorgar underlättar renhållningen. Tyvärr är de ofta fula saker som… Fortsätt läsa Visst kan papperskorgar vara snygga!
Glöm inte att rosorna blommar än
Jag har börjat jobba efter sommarsemestern. Pojkarna börjar skolan idag. Vardag igen. En sommar går så fort. Men den är inte slut än. Rosorna blommar fortfarande. Länge än. Glöm inte det. Ha en bra dag!
Varför väljer du inte bort ekorrhjulet?
Livet är inte vad du gör det till. I vart fall inte enbart. För många av oss kan det ibland upplevas som att vi traskar runt i ett ekorrhjul. Vi kämpar på. Hjulet snurrar och rör på sig. Men vi kommer ingenstans. I alla fall kan det kännas så ibland. Ekorrhjulet har onekligen sina sidor.… Fortsätt läsa Varför väljer du inte bort ekorrhjulet?
En liten film om en söderhavsö i Europa
Jag tänker mig att den här ön skulle kunna finnas någonstans i Franska Polynesien. Men det gör den inte. Den ligger i Europa. Men inte på Lofoten, som den också påminner lite om, utan i Italien. Strax utanför Sardinien. Jag har skrivit om Tavolara innan och här kommer en film på två minuter som fått… Fortsätt läsa En liten film om en söderhavsö i Europa
Jag har sett var alla vägar tar slut – om en roadtrip till Haukland och Å i Lofoten
Vi hyrde bil och körde från Narvik till Hauklandstranden där vi hyrt hus och dagen efter vidare mot Å i Lofoten som måste vara den plats på jorden "där alla vägar tar slut". Men resan började på sätt och vis redan 1990. Jag var tjugo och några år gammal. Vi rundade Sverige i Norge. Från… Fortsätt läsa Jag har sett var alla vägar tar slut – om en roadtrip till Haukland och Å i Lofoten
Ett träd
Ett träd fotograferat från taxin mellan Porto San Paulo och Alghero på Sardinien. Mest för test av WP-appen (den app jag bloggar med via mobilen). Som verkar fungera utmärkt.
Alghero – vilken besvikelse!
Alltså! Vi var här för 10 år sedan Maria-Pia-stranden var alldeles, alldeles underbar! Men idag, när vi återvände, blev jag riktigt, riktigt besviken. Här råder rena kaoset och jag börjar undra om turismen på flera håll i Europa just i år, 2017, runnit över alla bräddar och blivit mer än vad orterna klarar av. Alghero… Fortsätt läsa Alghero – vilken besvikelse!
En söderhavsö? Nej, Tavolara finns i Europa
Vacker som en tavla är hon. Ön Tavolara. Turisterna börjar redan hitta hit men inte i så jättestor omfattning. Och än är det mest inhemska turister som kommer hit för att bada en dag och häpna över naturskönheten. Italienare. För Tavolara är en liten ö som ligger utanför Sardinien. På den nord-östra sidan. Båtersean Det… Fortsätt läsa En söderhavsö? Nej, Tavolara finns i Europa
Nu är vi på Sardinien!
I går vaknade vi och åt frukost i Nordnorge, åt lunch inne i centrala Oslo, middag i ett flygplan och en sen kvällsglass i en by på Sardinien. Idag har vi bara badat och tagit det lugnt. Det kändes väldigt rimligt. Hur tänkte jag? Natten till i förrgår började det regna vid Haukland Beach där… Fortsätt läsa Nu är vi på Sardinien!
Video: Till Å i Lofoten – där alla vägar tar slut
Alltså! YouTube! Hur kan en så stor aktör ha en app som är så hopplös att använda för att ladda upp klipp? Det tog säkert närmare 10 försök att lägga upp det här klippet som jag suttit och knåpat med i bilen och på stunder när vi tagit det lugnt i stugan på Lofoten. Filmat… Fortsätt läsa Video: Till Å i Lofoten – där alla vägar tar slut
Tre dagar på Lofoten
Hur sammanfattas tre dagar på Lofoten? Jag vet inte. Bearbetning pågår. Vi har kört. Stannat till vid vackra platser, som här. Kört och kört och kört vidare till Haukland Beach där vi bor tre nätter, doppat oss i havet som kanske inte var varmare än 12 grader, promenerat, men inga längre sträckor. Kört vidare dit… Fortsätt läsa Tre dagar på Lofoten
Ligger efter med blogginläggen
Jag sitter på altanen och dricker en kopp te medan stugans bastu värms upp. Jag skriver på ett blogginlägg om Abisko. Jag ligger ett par dagar efter med blogginläggen. När jag höjer blicken och tittar åt höger kan jag se att solen skiner på Abisko turiststation och Lapporten. Men här i Björkliden regnar det. Det… Fortsätt läsa Ligger efter med blogginläggen
Björkliden – Silverfallet: varning – tillträde på egen risk
Platsen där Rakkasjokk rinner ut i Torne träsk är mycket vacker. Den ser mer ut som om den vore placerad i ett tropiskt land än i Lappland. Men det är här i norr som det klaraste vatten faller ner som ett vitt skum mellan klippkanterna ner i en turkos lagun där det möter sjön vid… Fortsätt läsa Björkliden – Silverfallet: varning – tillträde på egen risk
Vandring 15 km på Slåttatjåkka från liften i Abisko
Vi tog liften upp till Nuolja Sky Station och vandrade därifrån ca 7-8 km först söder ut och sedan åt sydväst längs en markerad led på kalfjället Slåttatjåkka. Därefter gick vi lika lång väg tillbaka åt nordost genom fjällbjörkskogen tillbaka till Abisko turiststation. Totalt cirka 15 km. Dyrt även med rabattNär vi kommer fram till… Fortsätt läsa Vandring 15 km på Slåttatjåkka från liften i Abisko
Abisko – 5 km vandring till Njakajaure
Vår första dag i Abisko nationalpark vandrar vi slinga nummer 3 till Njakajaure och tillbaka. Den är ungefär fem kilometer och ska ta ungefär två timmar. Men vi tar närmare tre timmar på oss. Trots att molnen ligger tunga över Lapporten, som därmed är dold just den här dagen, är vyerna fantastiska. Jag stannar ofta… Fortsätt läsa Abisko – 5 km vandring till Njakajaure