Hibiskus, som sagt, finns på de flesta solresmål. Just den här busken växte i vad som måste vara Kubas vackraste stad, nämligen Cienfuegos. Visst har de en härlig färg? Det här är mitt bidrag för denna veckan till utmaningen och temat ”Flowers on fridays".
Författare: Inger Hansson
Födelsedag på Lankayan, Borneo
Idag firar vi att världens finaste Albin fyller 14 år här på Lankayan utanför Borneo. Han har haft en bra dag även om han inte ville följa med och dyka när hans storebror och kusiner provade på att dyka tillsammans med min bror och mig samt två dykinstruktörer. Men han har istället paddlat kajak med… Fortsätt läsa Födelsedag på Lankayan, Borneo
Rädda klimatet – flyg till Borneo som turist
- Krönika - Vi åker minibuss från Bilit Rainforest Lodge i delstaten Sabah i Malaysia. Vi åker mil efter mil genom landskap av palmoljeplantager. Palm efter palm efter palm i långa rader. På några platser har 25 år gamla palmer huggits ner för att ge plats åt nyplanterade träd. Vi är på väg till ett… Fortsätt läsa Rädda klimatet – flyg till Borneo som turist
En hälsning direkt från regnskogen på Borneo
Vi befinner oss i regnskogen på Borneo. Bland makaker med lång och kort svans, näsapor, fler sorters apor som vi inte vet namnet på. Och orangutanger. Vi har sett två. Om än på visst avstånd. Vi har också sett många sorters fåglar, krokodiler, och en del fladdermöss. Jag har en hel del bilder att dela… Fortsätt läsa En hälsning direkt från regnskogen på Borneo
Och vad heter den här?
Det är höstlovstider. Förra året vid den här tiden var vi på höstlov i Spanien. I Torrevieja närmare bestämt. Där hittade jag den här blomman. En sort som jag ofta sett vid Medelhavet. Och också, tror jag, i Kalifornien. Men vad heter den? Vet du? Det här är mitt bidrag för denna veckan till utmaningen… Fortsätt läsa Och vad heter den här?
Ett vykort från Mount Kinabalu
Det går undan här. Vi har redan lämnat Kota Kinabalu men här kommer i alla fall ett snabbt vykort från gårdagens utflykt på sluttningarna av Mount Kinabalu. Vi stannade vid en utsiktsplats och fotograferade toppen av det över fyra tusen meter höga berget. Vi gick en kort promenad i regnskogen. Stannade till och såg världens… Fortsätt läsa Ett vykort från Mount Kinabalu
Mer info kommer senare
Båtutflykt igår. Till ett par öar utanför Kota Kinabalu här på Borneo. Väldigt varierande kvalitet på snorklingen. Mer info kommer senare.
Infinitypoolen som är selfiefotograferandets paradis på jorden
Vi har bott två nätter på Marina Bay Sands i Singapore. Hotellet med infinity-poolen som är selfiefotograferandets paradis på jorden. Till och med jag gjorde några försök. Jag konstaterar att det finns olika sätt att skildra en sådan här pool på bild. Här kommer några exempel.
Klimatkompenserat resan till Borneo!
Vi sitter på tåget. Solen sänker sig bortom horisonten när vi åker genom ett höstvackert Skåne. Men det går liksom inte att åka tåg hela vägen till Singapore och Borneo. Så det fick bli flyg. Och då väljer jag att kompensera klimatet genom att låta plantera träd i VI-skogen. Mycket koldioxid Vår resa kommer att… Fortsätt läsa Klimatkompenserat resan till Borneo!
Vad de heter vet jag inte
Det finns så många blommor som jag inte vet namnet på. Som de här som växte vid en gård i Viñales på Kuba, när vi var där tidigare i år. Vet du möjligen vad den heter? Edit: Jag har nu fått veta, i en kommentar att den heter Eldkrona.
De där höstbilderna från Trädgårdsföreningen i Göteborg
Jag hade tänkt skriva några rader om hur fint det är så här års i Trädgårdsföreningen i Göteborg. Men tiden rusar och snart har väl alla löv fallit. Men här är alla fall några av bilderna ifrån förra veckan. Men först några ord om Trädgårdsföreningens park som började anläggas 1842 och därmed är en av… Fortsätt läsa De där höstbilderna från Trädgårdsföreningen i Göteborg
Tiden rusar – löven faller
En ny resa närmar sig med stormsteg, vinden viner, löven faller. All den tid som jag hade till att packa, men som gick åt till att i både lägenhet och källarförråd leta efter mask och snorkel som jag ändå inte hittade. Var finns den tiden nu? Och hur mår den av att ha lurat iväg… Fortsätt läsa Tiden rusar – löven faller
Turismen på Amorgos – karaktär och prisläge
Amorgos är, märkligt nog, mindre turistiskt än många andra grekiska öar. Det är för mig obegripligt att den här vackra ön fortfarande besöks av relativt få resenärer. Å andra sidan är detta faktum en fördel för dem av oss som faktiskt ändå hittar hit. Förvänta dig en ö som är mer grekisk, men samtidigt då… Fortsätt läsa Turismen på Amorgos – karaktär och prisläge
5 snabba resenyheter (i andra halvan av oktober 2019)
”Fem snabba” handlar denna veckan om vad som gäller för dem som bokat en resa till Turkiet, om charterbolaget som lanserar svemester, om att klimatkompensation ifrågasätts (men att träd fortfarande är det bästa vi har), att DN-tåget tuffar vidare under 2020 och en trendspaning om resor inför 2020 och ett nytt decenium. 1. Resa till… Fortsätt läsa 5 snabba resenyheter (i andra halvan av oktober 2019)
Allt annat
Vi ska snart iväg på en resa igen. Och jag borde verkligen börja packa. Men istället gör jag ungefär allt annat. Det är helt otroligt vad det tar emot ibland. Igår gick jag till exempel en fotopromenad här hemma i Karlshamn och idag har jag skrivit jättemycket på mitt längsta blogginlägg någonsin, som ändå aldrig… Fortsätt läsa Allt annat
Blomman jag aldrig lär mig stava rätt
Bougainvillea. Jag måste alltid googla hur det ska stavas. Jag läser mig till att de också heter trillingblomma. Det är det lättare att stava till. Och de kommer från Amazonas i Sydamerika från början. Men här är det en gren av växten som slingrar sig ner på en restaurang på ön Folegandros i Grekland. Lika… Fortsätt läsa Blomman jag aldrig lär mig stava rätt
Höst bland körsbärsträden i Kungsträdgården
Körsbärsträden i Kungsträdgården, Stockholm, är ett instagramfenomen. Jag tror att alla svenskar som har Instagram något år har sett bilder på de blommande rosa träden i april. De flesta ser nog flera bilder härifrån varje vår. Många är vi som själva fotograferat träden och delat bilder. Men hösten då? Så här i mitten av oktober?… Fortsätt läsa Höst bland körsbärsträden i Kungsträdgården
Ett besök på Kalmar slott
Efter att ha sett den tillfälliga konstutställningen på Kalmar slott ville så klart jag och 13-åringen se själva slottet också. Vi hade inte så mycket tid kvar innan slottet skulle stänga klockan fyra. Men en runda hann vi gå. Och vi kom förbi många spannande rum och saker. Slottets historia I slutet av 1100-talet uppfördes… Fortsätt läsa Ett besök på Kalmar slott
En kvällspromenad i ett höstfint Göteborg
Jag är iväg på tjänsteresa och jag har just anlänt till Göteborg, checkat in på hotellet där jag ska bo och lämnat mina väskor på rummet när jag nu vandrar ut genom hotellets entré. Eftersom det inte är möjligt att ta sig med tåg från Karlshamn till Göteborg på morgonen behöver jag övernatta på plats… Fortsätt läsa En kvällspromenad i ett höstfint Göteborg
Van Gogh på Kalmar slott
I söndags svängde vi förbi Kalmar slott. Jag ville se Van Gogh Live. En tillfällig multimedia-utställning baserad på den nederländska konstnärens liv och målningar. Väl framme vid slottet visar det sig att caféet på slottet, där jag tänkt att vi skulle äta, har slut på mat för dagen. Eftersom den äldsta sonen är allt för… Fortsätt läsa Van Gogh på Kalmar slott