De ser ut som blåklockor, men ändå inte riktigt. De är längre. Också själva klockorna är lite mer långsmala. Bladen är större. Klockorna är fler på varje stängel. Ofta och gärna lutar de sig ut så att alla klockor hamnar på en sida. Och så är de lite mer lila än vanliga blåklockor. Knölklockor, heter… Fortsätt läsa Jo, jag vet att knölklockorna räknas som ogräs – men det tycker jag är orättvist!
Författare: Inger Hansson
Fortsättning på historien om SAS bedrägliga voucher
Jag har ju berättat om hur jag försökte boka en resa med prisavdrag för den voucher som jag fått från SAS som kompensation för en resa som blev inställd på grund av pandemin, men nekades. Vouchern hade enligt SAS upphört att gälla den 25 juni, trots att det står att den är giltig till den… Fortsätt läsa Fortsättning på historien om SAS bedrägliga voucher
Blåst på 3400 kr av SAS?
Har SAS verkligen lyckats blåsa mig på mina pengar? Jag vill inte tro att set är sant! Förra året skulle vi ha rest till Mallorca. Hemresan bokade jag med SAS. Den skulle ha avgått idag för exakt ett år sedan. Men resan blev inte av och jag valde en voucher som skulle vara giltig ett… Fortsätt läsa Blåst på 3400 kr av SAS?
Hur uppkom alla världens språk?
Alla som rest en del i världen har förmodligen någon gång funderat över hur alla dessa mänskliga språk en gång har uppkommit. Och kanske också över varför och när. En som har skrivit en hel bok om sina tankar kring detta är en pensionerad professor i afrikanska språk. Han heter Tore Janson och boken heter… Fortsätt läsa Hur uppkom alla världens språk?
Ire naturreservat vid midsommartid
Jag har skrivit förut om hur en promenad i Ire naturreservat kan som att vandra i ett Sverige som inte finns längre. Det var i början av juni förra året. Och jag har också skrivit om att vandra i Ire naturreservat vid mitten av maj månad. Men nu är det den 21 juni och tidigt… Fortsätt läsa Ire naturreservat vid midsommartid
Vardagskväll i Karlshamn
Förutom lunchpromenader blir det en och annan kvällspromenad här hemma i Karlshamn. Här några bilder från en kväll för ett tag sedan. Läs mer: En vandring i Karlshamn som inte blev helt optimal
Nej, det blir nog ingen utlandsresa i sommar (men lite hoppas jag fortfarande)
Det verkar, ärligt talat, som att det kommer att vara riktigt krångligt att resa utomlands i sommar. Även inom Europa. I alla fall för min familj, eftersom vi har två tonårskillar i familjen som inte kommer att vara vaccinerade innan vår semester, även om vi två vuxna kommer att vara det. För vad sägs om… Fortsätt läsa Nej, det blir nog ingen utlandsresa i sommar (men lite hoppas jag fortfarande)
Solförmörkelse och andra himlafenomen från dagens lunchrast
De här fyra bilderna har jag fotograferat mot himlen hemifrån vår uteplats idag på lunchen. Inom loppet av tio minuter. Det hinner hända ganska mycket på en svensk sommarhimmel på en så kort stund för den som bara tar sig tid att se upp. Och särskilt just idag då. När det var solförmörkelse och allt.
Bara några bilder från Brösarps backar
Så ett sista inlägg från Österlen för den här gången. Vi gjorde ett kort fotostopp vid Brösarps backar också. Vi stannade till vid den sydöstra parkeringsplatsen och gick upp på en av kullarna för att fånga några bilder. Bland annat de här. Ett träd på en av Brösarps backar. Kor vandrar i en av dalarna… Fortsätt läsa Bara några bilder från Brösarps backar
Pandemi-vardagar i Karlshamn
Förtfarande pågår pandemin. Coronan. Sedan i november någon gång ska alla som kan jobba hemifrån. Jag kan jobba hemifrån i princip, nästan alltid. Så det är bara enstaka dagar sedan dess som jag har tagit tåget till Kristianstad som jag annars brukar göra. Det är inte bara nackdelar med det. Min sambo jobbar också hemifrån.… Fortsätt läsa Pandemi-vardagar i Karlshamn
De är som små rosor
Vi bor i en marklägenhet. Utanför går vår "egen" trädgård sömlöst över i den gemensamma. Genom åren har jag planterat ett och annat. Som de här tagglösa björnbärsbuskarna. Ett par tre långa stänglar blir det varje år. Jag binder upp dem mot ett stuprör och så hänger de ner runt några fönster. Året därpå blommar… Fortsätt läsa De är som små rosor
Underbara Stenshuvud!
Förra lördagen gjorde vi ännu en utflykt till Österlen. Så som vi brukar göra i maj, nästan varje år. Och precis som vi brukar svängde vi även i år förbi vid Stenshuvuds nationalpark. Denna underbara plats så här års! Ramslöken som blommar så vackert och doftar så gott, som av vitlök. Orkidéer bland ängarnas alla… Fortsätt läsa Underbara Stenshuvud!
Glad nationaldag!
Om du åker från Kivik mot Stenshuvud nationalpark just i år passerar du mellan de här rapsfälten och förbi den här flaggstången. Och idag är det Sveriges nationaldag. När jag var barn hette dagen "svenska flaggans dag" och det var först 1983 som den sjätte juni också blev nationaldag. Och 2005 skippades annandag pingst till… Fortsätt läsa Glad nationaldag!
Någonstans när jag nog ändå en dröm…
När jag var ung fantiserade jag ibland om att jag ville bli natur- och/eller resefotograf. Men så valde jag den enklare vägen och studerade till civilingenjör istället. Idag jobbar jag som utvecklingsstrateg. Det är ett intressant jobb som ger en fast månadslön. Men det händer ibland att jag undrar om jag inte valde fel väg… Fortsätt läsa Någonstans när jag nog ändå en dröm…
Äppelkaka på Stinas café i Kivik
I lördags var vi på utflykt till Kivik på Österlen. Vi hann bland annat med en fika på Stinas café nära Kiviks musteri. Först smörgås och sedan en efterrätt. För min del blev det äppelkaka. Mums! Äppelträden blommar nu i Kivik. Läs mer: Österlen – mina 10 bästa tips
7 saker du behöver veta om att vandra Boön runt
Boön som ligger strax utanför Karlshamn är både en del av ett vackert naturreservat och en intressant historisk plats. Här följer en liten guide till ön utifrån den runda på ön som vi gick i måndags kväll. 1. Hitta till Boön Du når Boön via en gångbro från Sternö Vindhamn, där du kan parkera bilen.… Fortsätt läsa 7 saker du behöver veta om att vandra Boön runt
Och tiden rusar..
De här bilderna har redan över en vecka på nacken. Det var förra söndagen som vi gick ett varv vid Lilla Kroksjön här hemma i Karlshamns kommun. Härligt när blåbärsriset blommar, tycker jag! Blåbärsris som blommar. Nyutslagna träd speglar sig i Lilla Kroksjön.
Lösa trådar
Lösa trådar. Finns det hur många som helst av. Tankar som väver utan att det riktigt vill bli något helt av. I vart fall inte hela blogginlägg. Så varför inte försöka bunta ihop dem och se om det kan bli något av dem ändå. Jag gör ett försök! 1. Italienskan och mellon Jag traggar på… Fortsätt läsa Lösa trådar
Drömmer du om att bli en ”influencer”? Läs det här först!
Drömmer du om att bli en "influencer"? Tänk efter först säger jag. Det finns många fallgropar på vägen. Och dessutom. Allt är inte vad det ser ut att vara. Jag har berättat förut om hur jag, när jag startade den här bloggen, funderade jag på om och hur den skulle kunna leda mig in på… Fortsätt läsa Drömmer du om att bli en ”influencer”? Läs det här först!
Ivösjön runt med bil – ”Humleslingan” och 6 fina stopp längs vägen
Bilvägen runt Ivösjön är skyltad som ”Humleslingan”. Jag tror att det är en miss. Den här vackra rundan skulle nog vara betydligt mer känd om bara namnet vore mer talande. Så här års - vid mitten och mot slutet av maj månad - hade det passat bättre med namnet ”Äppelblomsslingan” till exempel. En fem mil… Fortsätt läsa Ivösjön runt med bil – ”Humleslingan” och 6 fina stopp längs vägen