Sommaren närmar sig med stormsteg. Sedan kommer höstlov, jullov, sportlov och nästa års påsklov. Det är så klart inte möjligt att resa på alla barnens skollov. Men på några. Men vi har just nu ingenting inbokat framöver. Ingenting. Min familj har krävt att få vara med och bestämma mer om framtida resor. Det är en… Fortsätt läsa Kommer just ingenstans
Kategori: resor
En gråtande kvinna på Stockholms central
- Krönika - Vi sitter på Dagnys på Stockholms central. Har just anlänt med nattåget från Norrland. Vid bordet mitt emot sitter en kvinna som tittar i sin mobil och gråter högt. Stolen hon sitter på är en klarlackad röd pinnstol. Hennes naglar är långa, konstgjorda och vita. Jeansen är svarta med stora hål och… Fortsätt läsa En gråtande kvinna på Stockholms central
5 snabba (påsken 2019)
#1. Terrorattentatet på Sri Lanka Jag blir bara så arg, ledsen och förtvivlad: På påskdagens morgon skedde explosioner vid åtta olika kyrkor och exklusiva hotell i Sri Lanka, rapporterar bland annat Aftonbladet. Minst 207 personer har dött. Kristinformation uppmanar svenska medborgare i Sri Lanka att iaktta försiktighet, följa nyheter och meddelanden från myndigheterna samt kontakta… Fortsätt läsa 5 snabba (påsken 2019)
Backarna i Björkliden
Förutom igår har vi haft väldigt fint väder här uppe i Lapplandsfjällen i år. Sol och nästan ingen vind alls. Vilket gjort att det har gått bra att åka i hela liftsystemet, ända upp på kalfjället och ner igen. Att fjället heter Gohpasčorru berättade jag redan igår. Vi har åkt i blå, röda och svarta… Fortsätt läsa Backarna i Björkliden
Utsikten från en balkong i Björkliden, Lappland
Vi bor i stugbyn Kåppas. En av liftarna här heter likadant; Kåppasliften. Jag blir inte helt klok på var namnet kommer ifrån. Men det fjäll här som vi och andra åker utför heter Gohpasčorru. Möjligen är Kåppas en försvenskning av detta namn? Hur som helst har vi detta år tilldelats en av stugorna med utsikt… Fortsätt läsa Utsikten från en balkong i Björkliden, Lappland
Helga Lekamens gränd i Gamla stan
Gamla stan kallades länge bara för "staden" i motsats till den mera lantliga omgivningen, malmarna (Norrmalm, Södermalm). Eller benämndes den "själva staden". Från 1800-talets mitt förtydligas namnet till "Staden mellan broarna" eller "Staden inom broarna". Från 1980 heter stadsdelen även officiellt "Gamla stan". Numera kryllar det av turister i dessa vackra kvarter. I lördags var… Fortsätt läsa Helga Lekamens gränd i Gamla stan
Isbaren i Stockholm – lite av en turistfälla
I lördags eftermiddag besökte vi isbaren i Stockholm. Och blev lite besvikna faktiskt. Vi befinner oss just nu i Björkliden, Lappland. Inte så jättelångt - med lappländska mått mätt - ifrån Jukkasjärvi där ishotellet med sin isbar ligger. Originalet. Vi gjorde ett besök där för några år sedan på vägen upp till Björkliden och gillade… Fortsätt läsa Isbaren i Stockholm – lite av en turistfälla
20 av de vackraste platser du når med tåg
Jag har gjort listor förut över några av Europas vackraste platser, men alla kan inte nås direkt med tåg. Jag har därför satt ihop en lista på 20 av de vackraste platser i Europa som faktiskt kan nås med tåg, även om några av dem ligger en bra bit ifrån Sverige.Planerar du får en tågsemester… Fortsätt läsa 20 av de vackraste platser du når med tåg
Vår vid Råbelövs slott
Förra veckan hade jag vägarna förbi här. Slottet är privatägt så det får endast ses på avstånd. Det började byggas på 1300-talet och stod färdigt 1637. I bakgrunden, bakom blommorna nedan, syns Råbelövssjön.
Bara lite tågskryt
Åker tåg norr om Kiruna...
5 snabba (mitten av mars 2019)
#1. Tåget som tappade sina bakre vagnar Snälltåget mellan Malmö och Stockholm tappade i veckan sina bakre vagnar. Incidenten inträffade i Mjölby. Det är Aftonbladet som berättar att delningen skedde i samband att tåget bromsade in vid Mjölby station vid halvåttatiden på torsdagskvällen. Artikeln ger ingen förklaring till hur detta kunnat hända men anger som… Fortsätt läsa 5 snabba (mitten av mars 2019)
Ett stilla hav
Inte Stilla havet. Inte heller Stillhetens hav. Men ändå ett stilla hav. Sternö Sandvik, Karlshamn.
En tall
Här är ytterligare en bild från utsiktsplatsen på Sydvästra Sternö. Fotograferad i lördags.
Utsiktsplats Sydvästra Sternö
I lördags kväll besökte vi Sternö för en kortare promenad från Sternö Sandvik till utsiktsplatsen (och grillplatsen) på Sydvästra Sternö. Det blev några bilder i kvällsljuset. Här är tre av dem.
I en affär på Kuba
När vi var på Kuba upplevde vi hur krångligt det kan vara att få tag i vardagliga varor på ön. Det var i staden Cienfuegos när vi just anlänt till Kuba. En av våra väskor var inte med på planet när vi landade. Så min sambo Anders var utan bland annat schampo och rakhyvlar. Vi… Fortsätt läsa I en affär på Kuba
Pengar på Kuba – så funkar det
Till Kuba har vi med oss kontanter i Euro. Jag har växlat in 11000 kr hemma i Karlshamn. Det ska visa sig lite onödigt. Inte därför att pengarna inte går åt - det gör de. Men därför att det finns bankomater på Kuba och därför att det ofta är möjligt att betala med kort. Att… Fortsätt läsa Pengar på Kuba – så funkar det
Vårpromenad i Karlshamn
I helgen har mamma varit på besök. Igår gick vi bland annat en vårpromenad här i Karlshamn.
5 snabba (första helgen i april 2019)
#1. Rekordmånga tog flyget förra året Det är Aftonbladet som skriver om att vi flög som aldrig förr 2018. Antalet passagerare på svenska flygplatser nådde toppnoteringen 39,3 miljoner. Men å andra sidan avtog ökningstakten jämfört med tidigare år och i början av 2019 har det vänt. De två första månaderna i år flög vi mindre… Fortsätt läsa 5 snabba (första helgen i april 2019)
Körsbärsblom
Det är den tiden nu. Foton från Kristianstad.
Grabbar i Granada
Anton och Albin. Sommaren 2015. Det är redan fyra år sedan. De var alltså 11 och 9 år gamla. I Granada, Andalusien, Spanien. Var tar åren vägen? I Granada bodde vi i en grotta med utsikt över Alhambra. Högst upp, på taket, fanns en liten pool med utsikt över samma moriska paltats.